VAD SKALL MAN HA TILL MIDDAG...




...jag är knappast ensam om att stå där, hungrig och med en massa konstigheter i kylskåpet, och funderar sig sönder att vad sjutton skall man snurra ihop?

På vardagen får det ju gärna gå fort...så här under semestern, ja då får det också gärna gå fort för det finns en massa annat man kanske hellre vill göra än att hänga över kastruller och skålar.

Det brukar bli lite knepigt och motsägelsefullt det här.
Jag gillar ju god mat. Jag gillar ju egentligen att laga mat. Mat är njutning på många nivåer.
Men jag vill helst inte offra timmar i köket en solig sommardag.

Så...vad sjutton skall man hitta på?

I kylskåpet fanns ett blomkålshuvud, några ägg.
Skafferiet var rätt tomt. Lite oliver och så ett lite ledset bröd.
I frysen ett halft paket räkor.


Vad gör man då?

Man kokar äggen. Smular det ledsna brödet, steker det med lite olivolja.
Kokar upp blomkålen och blandar det sedan med lite saffran, för att få färg - det har jag läst någonstans. Kokt blomkål ser ju annars ut som...just kokt blomkål. Så skruvar jag på lite salt och peppar - och olivolja då ja.
Och lite citronsaft eller om man inte har det så vinäger, eller något för att få lite syrlighet.

Steker hastigt upp diverse frön (hittade en sådan där salldsmix-påse som blivit liggande i skåpet).
Torr stekpanna, och så på med lite salt. 
Räkorna får en sväng i pannan de med och lite chili och vitlök över sig.
Man smular äggen med en gaffel, lite så där grovt.

Rör ihop allt och kastar några oliver över.

Och vet ni, värre käk har jag ätit...

...och ingenting sagt!

Inga kommentarer: