INTE SÅ MYCKET TILL STORM HÄR...



...bara lite vågskvalp.
Annat är det i resten av landet...har jag hört.

Ändå kunde jag inte låta bli att bli ordentligt irriterad då radioprogrammet avbröts för ett nödmeddelande. Man varnade för hård vind, för åska, för regn och att man då borde överväga att söka sig till skydd. Jag vet inte, men om jag skulle råka ut för ett dylikt oväder, desto kraftigare, med desto större sannolikhet skulle det vara min första tanke - utan att jag skulle behöva ett nödmeddelande för det...

Åska och kraftiga regn och hårda vindar hör liksom till det naturligt förekommande i vår finska sommar - och det borde vara inbyggt i var och en av oss att man då söker skydd. 
Skall det verkligen behövas ett nödmeddelande till det?

Folk som rör sig på sjön har det i ryggmärgen att kolla väderleksrapporten, eller?
De flesta går och bär smarttelefoner i fickan, i väskan. Där kan man kolla.

Och...även om man skulle överraskas av ett oväder...vad gör man då, helt instinktivt?

Jag är rädd för att det går med nödmeddelanden på radion som i sagan om Vargen kommer...ni vet?
Till slut ids man inte bry sig, orkar inte lyssna, även om det skulle vara något "på riktigt farligt".

Visst, åska är farligt - jag är den sista att påstå något annat - jag har sett vad den kan åstadkomma, men ändå är det något som hör till vår sommar. Och respekten för åska borde vara något naturligt.
Man behöver inte vara rädd, bara försiktig - och använda sunt bondförnuft.

Visst förorsakar åskan skada, det kan man inte sticka under stol med, men det är fortfarande ett naturfenomen som vi haft typ - alltid. 
Lika vanligt som snö i december...fast det verkar som om det också skulle komma som en stor överraskning - varje år!


Men nog om det! 

Varje år kommer också en annan sak, och det är 

I min nya hemkommun ordnas en marknad, en Riktig Sommarmarknad.
Jag har besökt den många år, och det är..just så där som marknader skall vara!

I år kommer jag inte att vara där, MEN jag vill så gärna slå på trumman för en som kommer att vara där med sina absolut underbara, handgjorda, smycken som jag bara helt smält för.

Jag brukar inte köra med reklam här på bloggen så det stör (hoppas jag). 
Men jag gör det, när något riktigt fint ramlat i min väg.

Får jag presentera:


Christel Löfberg

(foto lånat av Issis Design)

Man hittar henne - förutom på Ingå dagarna nu 29.6 - även på facebook.

Där kan man enkelt gå in och ja...låta sig förföras av hennes fina smycken.
(Och jo, det går rysligt enkelt att beställa via fb om när man hittar något som känns som just gjort för en själv - och tro mig man hittar! Det är ingen hejd på idéerna!) 
Så sök upp henne där i folkvimlet!

Förutom smycken så finns det rysligt mycket annat skoj att se och uppleva.
Många inspirerande Ingå-företagare stöter man på där.
Och de är en hel del...

Skulle gärna vara där själv också, men i år blir det inte så.



Förutom att jag har en hund som bara blänger på mig om jag talar om att åka från stugan när sommaren är som bäst. Trots, eller tack vare, ett och annat åskväder.

Nej, det är inte bara den blicken som håller mig här.
Det är nämligen så att för mig så viktiga tvåbenta kommer för att stanna här 
en lite längre stund. De anländer i morgonkväll!

Och då finns det inget i världen som får mig att lossna härifrån!

Och Issis Design-smycken, dem hittar jag på facebook - anytime!

*

Nu blir det kvällste med lillungen, och sedan en date med Blund. 
John Blund!

Inga kommentarer: