ÅTERUPPTÄCKA VARDAGEN...


...under alla mina år här på jorden, har jag säkert om och om och om igen vandrat under fågelholkar med flugsnappare som hyresgäster. De har flaxat runt i mina buskar, de har kvittrat för mig, de har byggt och fejat, de har kuttrat och jobbat på. 
Men jag har aldrig riktigt sett dem.

De där vanliga, vardagliga, som bara finns.

Så plötsligt fanns de där, som på brickan.
De flyttade in i holken precis intill terassen där vid stugan, och bara inbjuder till fåglarnas eget BigBrother liksom.

Han är kanske det kaxigaste man kan klämma in på cirka 15 gram fågel.
Här hittar man självkänsla så det räcker! Allt som är lite mindre än en havsörn jagas bort!

Hon är flitig så man själv får lite dåligt samvete om man ens så mycket som kikar mot solstolen...

Däremot kan han nog vara en rätt jobbig partner...

När hon väl pyntat färdigt och ligger och ruvar, så tar han sig gärna en liten historia vid sidan om.
Men när hon, nr 2, i sin tur ligger och ruvar på sina ägg, återkommer han till hona nr 1 och hjälper henne.

(Låter som något från en billig veckotidningsnovell...jag vet...*fniss*.)

Men nu har jag ju fått ögonen på detta vardagliga par och deras liv, så det här lär kunna bli en riktigt följetong.

*

Men så där i övrigt så väntar och längtar både lillungen och jag efter lite sommarlov så småningom.
Det har varit mycket jobb i år (som inte kanske märkts så mycket här på bloggen) men vi börjar nog känna oss riktigt förtjänta av lite semester, båda två!

Lillungen har ett par veckor kvar, och jag har en dryg månad kvar till min.
Vi kommer båda ha en hel del att bita i från hösten, och just därför känns sommarlovet 
lite extra lyxigt i år.

*

Flugsnapparen ruvar i knappa två veckor och efter det tar det ytterligare två veckor innan ungarna är redo att lämna boet. 
Så med den matematiken borde hon vara klar med sin kull då jag börjar min semester. Typ.

Tills dess fortsätter vi med våra vardagssysslor var för sig.

2 kommentarer:

himmelstäppan på smultronbacken sa...

Vilken underbar blogg du har! Härliga bilder och fina berättelser. Fantastiskt att kunna fota fåglarna så nära och detaljerat. Själv är jag nybörjare när det gäller foto, men har upptäckt hur kul det är.
Gillar det föregående inlägget med hinkarna, vilken bra idé.
Hälsningar från Åsa i Dalarna

Maggi sa...

Tack Åsa, skoj att du hittat hit :)

Jo det är så himla roligt att fota, man lär sig hela tiden mer! Och så ser man på saker och ting med helt nya ögon - det tycker jag är så himla skoj :)