LÅNGLEDIGT...



...om torsdagen är en helgdag, så bara ropar den där mellanfredagen på ledigt, inte sant?
Jag tog ut en ledig dag från jobbet och så tjatade lillungen åt sig ledigt från skolan också.

Så nu är vi tillbaka på stugan. 
Det kvittras och kuttras och trumpetas och kuckuas överallt.
För tillfället har göken tystnat, men ejdern håller på så den inte vet hur den skall vara.

Själv sitter jag ute på terassen och skriver - för första gången i år!


Däremot är det inte speciellt vårigt...eller soligt...
Dimman är tät som en yllekofta - men inte alls lika varm!

Sitter här med en kaffe som svalnar innan jag hunnit halvvägs med drickandet. Kallingar, långtröja och vinterrock samt en filt om rumpan är dagens outfit.
Mycket tjusigt!

Fast risken att någon skulle överraska mig här, och få sig ett gott skratt åt min utstyrsel, är rätt minimal.
På ett sätt är jag lite tacksam över den svala våren, så där på tal om utstyrsel.

Dök häromdagen in i garderoben som förvarat mina sommarkläder under långa, mörka vintermånader.
Där ekade det rätt friskt! 
Jag hade visst varit lite ivrig med att städa bort sådant förra sommaren i samband med flytten, och det har ju inte blivit någon automatisk påfyllning precis.
Sedan december har jag ju testat på att köpstoppa, så det har inte ens smugit sig in något som kunde utnyttjas ens med den bästa fantasi till någon form av vårkreation alls.
Om det skulle plötsligt bli varmare, vill säga.


Och när jag säger att det ekar i garderoben så menar jag det. Det är inte det där vanliga "jag har inget att sätta på mig"-suckande. Utan där finns faktiskt typ  i n g e n t i n g!

Så nu blir det nog för mig att köra en liten paus i köpstoppet.
Tvungen till det liksom.
Men, däremot tror jag att köpstoppet gjort gott. Nu när garderoben är så där tom så känns det mer som om jag faktiskt vill välja noggrant vad jag vill hänga upp där.
Det är främst kläder att ha på jobbet som saknas.

Jag menar, här, på stugan, kommer jag nog att fortsätta köra med kallingar och sockor tills jag övergår till en solblekt fladdrig sommarklänning och barbena-look.
Bara den skulle komma någongång...värmen.

Just nu skulle jag helst göra som kanadensarn, trycka in näbben i en varm fjäderskrud och hoppas på lite, lite sol och värme.

Brrrrr....

1 kommentar:

G:a Affären sa...

Vore det inte för jobbet skulle jag nog hasa omkring i de tre ombyten jag har här hemma. Jag trivs dessutom väldigt bra i dem. Direkt efter jobbet känner min kropp sig hemma i kläderna som den format för att passa. Skönt och bekvämt men inte snyggt!

Men visst är det skönt och lättare när värmen kommer, då det äntligen behövs färre av alla kläder. Något som förvånar mina bekanta är att jag gärna använder yllesockor, året om.

Alla dina bilder på fåglarna är så fina och rofyllda.

Önskar dig allt gott och en skön ledighet!

Kramar
Cia