LITE SOM KÄRRINGEN MOT STRÖMMEN...

Nu formligen vimlar det av de underbaraste bilder på syrenen, äppelblom...i bloggarna. Man kan nästan känna doften...Mmmm..

Själv har jag ibland en tendens att tidvis bete mig lite som kärringen mot strömmen - fråga bara mina barn...;) Så det blir inte äppelblom här idag...*fniss*

Jag har upptäckt lite nya stigar under mina skogspromenader. Det trodde jag inte efter alla år här, men så är det bara...

För en månad sedan (kanske lite mer) stötte jag på en sådan här:


Man kanske inte ser det på fotot men den är nästan en halvmeter hög. Den såg så rolig ut så jag kunde inte låta bli att knäppa en bild på den. På något sätt tilltalade den mig...

När jag sen för någon dag sedan tog samma stig tillbaka ser tuvan ut såhär:



Helt otroligt vacker! Skir och tuff och 'rostig' och fräsch och annorlunda. Jag blev helt betagen!!! Lillungen, som hade hängt med denhär gången kunde nu inte riktigt se det fantastiska i en hög med torrt gräs som det sticker upp lite nytt gräs ifrån...Ja-a, om man nu utrycker det så, så kan jag ju förstå honom, men visst är det ett häftigt gräs?


Väl hemma måste jag ju försöka hitta vad det var för slags gräs. Jag kan en del om trädgårdsväxter, men därute i naturen är jag en riktigt novis...Kanske är det ett starrgräs? Det ser ut som om det kunde vara det...Med en liten dammig gräsflora i handen börjar jag leta...och där!!! Där är det ju!!!

Det är TUVstarr - undra på att jag kände på mig att jag har någonslagt "kontakt" med den där grådaskiga tuvan... *ler brett*

(Jag tror i allafall att det är tuvstarr, hittade inget annat det skulle ha passat in på...korrigera mig gärna om jag har fel!)

Nu skall jag gå och kolla om jag skulle hitta något i klädväg utöver slitna jeans i lillungens skåp, som han kunde ha på sig på skolavslutningen. Gärna något som han inte har vuxit ur...Fast kortbyxor hör väl sommaren till - när...
...Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stooor,
nu nalkas ljuvlig sommar...
Njut av helgen...och grattis alla studenter!
Kram M.

5 kommentarer:

Lilla Blå sa...

TUVstarr måste det har varit =)
Vad den såg läcker ut. Ja, skolavslutning är det snart igen..tycker inte det var länge sen denna termin började.
ha en fin fredag på dig vännen

kramar @nette

MrsUniversum sa...

En helt underbar beskrivning av ett underverk. Tack för ord och bilder!

S o F sa...

Häftigt! Naturens växtkraft känns verkligen som ett mirakel, särskilt när man ser den där till synes torra och förtvinade "högen" och sen får se den nya vackra livskraften i gräsTUVan.

Riktigt kul om det är en TUVstarr. ;)

Önskar dig en fin Helg!

Nettan i Ölsboda sa...

Jag älskar dina promenader! Tack för att du förgyller mitt liv med din blogg!!! Kram och ha en mysig helg, Nettan i Ölsboda

Home No.1 sa...

hej M!!
Haster in här lite snabbt ska hjälpa den störste grabben med flytt till Oslo så nu drar han också iväg.....kraaaaaaaaaaaam A.