TORGHANDEL

Godmorgon !

Måndagmorgon, och det är för en morgonsömnig person som jag lite motigt att kravla sig upp från sängvärmen - även en fin sommarmorgon som denna. Men det finns en liten morot som får mig att hasta iväg lite extra på måndag morgon.

Och det är torget.

Precis brevid mitt jobb finns ett litet torg som har torghandel ett par tre dagar i veckan. Och just måndagar vill jag komma i tid till jobbet för att hinna ta mig en kopp kaffe invid torget och titta och lyssna på när torget vaknar.
Det klirrar av metallstänger som skall byggas ihop till torgstånd, vinden får det att smälla i tältdukarna, bildörrar slås fast och öppnas igen. Man släpar och drar och fixar och bygger. Någon hojtar "godmorgon" till närmsta grannen. Men i övrigt pratas det väldigt lite just då, en koncentrerad verksamhet pågår. Pratet kommer senare.

Den här stunden är kort och effektiv. För mig blir den en konkret sinnesbild över att arbetsveckan har börjat. Torget är städat efter veckoslutets händelser. Och den nya veckan med nya händelser har inte riktigt ännu börjat.

Jag tittar på människorna som går över torget. En del långsamt funderande, de har inte bråttom någonstans. Andra hastar iväg med en kaffekopp i handen till sin arbetsvecka. Mamman med tre småttingar i tripptrapptrull-åldern runt barnvagnen...Ungarna fulla av morgonenergi medan mamman kanske skulle gärna ha sovit en stund till?

En gammal man med sin gamla, trött hund sneddar sakta, sakta över torget. Hur många gånger har inte de gått denna runda? I ur och skur.

Butikerna runt torget öppnar sina dörrar och bär ut reklamskyltarna. Paketbilarna körs bort och
så är allt igång. Från bageriet sprider sig en förförisk doft av nygräddat bröd. Och så är arbetsveckan igång, och jag går in till min arbetsplats och väcker min dator.

En ny vecka har fötts.

M.

Inga kommentarer: