SMARRIG SMÖRGÅSTÅRTA

 


Vad jag inte visste var att smörgåstårtan är en svensk "uppfinning". 
Uppfinning inom citattecken av den orsaken att smörgåstårtan nog tagit 
tid på sig att utvecklas. I början av 1900-talet var det modernt med 
sandwiches i flera lager. Och sandiga sandwiches. Smörgås åt man
i torpen, sandwiches i de lite bättre hemmen. Skulle jag tro. 

Det är först i medlet av 1900-talet som smörgåstårtan så som vi tänker
att den skall se ut började bli vanlig och då brukar äran för den "uppfinningen" gå
till svensken Gunnar Sjödahl. Tack Gunnar! 

Så i mitt liv har det alltid funnits smörgåstårtor och det är jag glad för. Eftersom jag
inte är specielt stor vän av sött så är det smörgåstårtorna jag går loss på om det bjuds
på den sortens kaffekalas. Det är förvisso lite retrokänsla över smörgåstårta för mig. 
För minnen tillbaka till tiden då jag var barn och det var någon som fyllde jämnt 
eller så var det någons begravning. Och det passar in i tiden då smörgåstårtan 
blev allt vanligare. Och den är ju perfekt till den sortens tillställningar. 
Numera är det inte så ofta man får en smörgåstårta serverad - tyvärr! 
Men tidigare i somras så var vi på en släktträff och värdinnan hade snott
ihop i mitt tycke den godaste smörgåstårtan jag ätit på typ någonsin! 

Eftersom jag inte då täcktes gå efter en femte portion 😇 så tjatade jag till
mig receptet och igår var det läge att laga en egen. Bara för mig. Och lite till gubben
också. Men bara lite. Och receptet måste jag ju lämna här på bloggen så jag
hittar det nästa gång jag blir sugen på smörgåstårta. 
Mängderna är lite hippsomhapp - det beror ju på hur stor tårta man vill laga. 
Men till en liten tårta på 1x4 formfranska (på bilden) använde jag: 

2 burkar tonfisk i vatten på burk
1 hackad gul lök
3-4 msk färdig amerikansk gurksallad 
salt, peppar och örtsalt
Och så blandas allt med 
majonäs
så det blir en röra som håller ihop men inte känns torr. 

Skär bort kanterna från brödskivorna
Jag hade 12 skivor till min tårta. 

Bredde på knappa hälften av röran på det understa lagret bröd, 
sedan byggde jag upp ned följande lager bröd. Det fuktade jag med lite
grädde (i originalreceptet är det mjölk, men det hade jag inte hemma så
blev grädde) ca en msk/bröd. Och så på med nästa lager röra. 
Och så nytt bröd och jag lade ännu ett tunnare lager röra allra överst. 
Sedan täckte jag hela tårtan med majonäs/creme fraische- blandning. 
Man kan ha bara majonäs också, men jag måste skarva till med creme fraiche. 

Så får den stå och dra sig i kylskåp till följande dag. 

Då dekorerade jag den. Hyvlade gurkskivor att ha längs kanterna, och så 
hade jag finhackat hårdkokt ägg, finskuren dill och räkor 
som jag försökte lägga ut lite som salmiak-rutor. 
Det gick nu sådär när tårtan var så smal, men lagar man en 
fyrkantig så blir den jättesnygg! 
Halverade också några oliver som jag lade lite hit och dit. 

Den 13 november är det förresten smörgåstårtans dag. 
Vad kan vara bättre än att ljusa upp en grå novemberdag med en färggrann tårta? 
I väntan på det! 

 Kram Maggi

Inga kommentarer: