NORRSKEN OCH TILLBAKA PÅ JOBB


Det var helt av en händelse som jag märkte norrskenet. Skulle gå ut
i natten och kolla på Perseiderna, ett meteorregn orsakad av kometen Swift-Tuttle.
Meteorregnet återkommer årligen kring den 12 augusti. 

Och visst fick jag syn på några "stjärnfall", men så plötsligt började himlen 
ljusna och mörkna lite märkligt. Förr skulle jag kanske inte ens ha reagerat på det, 
men började ana att det kunde vara norrsken. Färgerna syns nämligen inte
med blotta ögat så här långt söderut och den här tiden på året. 
Kameran - också mobilens kamera funkar - behövs för att få fram färgerna. 
Och då blir det magiskt. Kunde stå och beundra detta hur länge som helst. 

Och det var nästan det jag gjorde också. För att fota norrsken behöver man ha 
ca 30 sekunders slutartid så det blir max ett par foton i minuten. Att fota norrsken
är en långsam göra. Och tar tid...

När jag kom in vid tvåtiden var jag så frusen - det var en ovanligt kall natt - att
jag måste tända en brasa, koka mig lite varm kakao och snabbt kolla igenom
fotona. Ibland kan man bara inte vänta till nästa dag.

Det säger sig självt att det inte blev så många timmar sömn i och med att jag 
nästa dag skulle på jobb efter semestern. 


Tack och lov för distansjobbmöjligheten! Med kaffekoppen i högsta hugg tar det mig
en halv minut att kliva in i "kontoret". För att liksom poängtera att det är lite, 
om nu inte slut på sommaren - för det är det ju inte, men lite åt hösthållet i alla fall så
fyndade jag några höstblommor på rea. Så här till hösten brukar jag satsa på perenner
och buskar som en tid får stå för höstfägringen i mina krukor. 
Senare sedan planterar jag dem i marken och hoppas på att de överlever. 
Just nu finns fina alunrot- och kärleksörtsplantor. 
Och hortensior. De har klivit upp och blivit en av mina absoluta favoriter. 


Visst är det sommar än. Inget tal om annat. Sitter på verandan i kvällssolen
och det är alldeles underbart. Väntar på att unga paret skall anlända om ett par timmar
så där. Solen är mjuk och vinden snäll. Skall gå in och steka kantarellerna jag 
hittade på min kvällspromenad här om dagen. Tänkte bjuda på lite sen 
kvällsmat i form av gratinerade kantarellsmörgåsar. 
Tända ljus, sitta och prata om ditt och datt medan kvällen mörknar omkring. 

Har vi tur kanske norrskenen uppenbarar sig igen i natt. 
Man vet inte med norrsken, de är lite lynniga. 
Men att stå under en mörk augustihimmel, full med stjärnor och så 
plötsligt få en explosion av färger över sig. 
Det är få saker som slår det! 


 Kram Maggi





 

Inga kommentarer: