ETT LITET TIPS BARA



Har aldrig riktigt fattat tycke för plast. Som material är det bara på något sätt
otäckt och motbjudande. Så har jag alltid tyckt. Men visst - det finns en mängd saker
i plast som gör livet lite enklare. Som att plasta in mat till exempel. 

Men nu har jag hittat ett alternativ till det som jag tycker är helt suveränt. 
Och det är bivaxat tyg. Funkar alltså helt som vilken plastfilm som helst.
Fast utan att trassla ihop sig som plastfilm gör. Extra poäng för det! 


Det vaxade tyget är lite "klistrigt" av just bivaxet så det kladdar ihop sig när man överlappar 
det vikta tyget mot varandra. Hmmm...hur skall jag förklara? Det kladdar liksom inte
fast i maten utan i en annan del av tyget. Som plastfilm. På samma sätt 
fäster det tight mot en skål eller vad som helst som man vill wrappa in. 
En strålande produkt! 

Jag testade igår med att ha en skål med skuren lök som jag täckte med en sådan här vaxduk
för att kolla om det skulle fastna någon lukt av löken. 
Möjligen lite, men då är det ju bara att märka ut den duken som 
man använder till sådant som kan avge en lukt. 
Och inte att förglömma - bivax i sig är ju antibakteriellt så bra grej det med! 


Har några sydda påsar av det här samma vaxade tyget och faktum är att 
jag tycker att bröd håller sig längre i dessa än i en påse av papper eller plast. 
Kanske är det inbillning? Här i skärgården är det ju ständigt lite fuktigt så bröd brukar
börja mögla snabbare än hemma i lägenheten, men med de här vaxdukspåsarna tycker
jag att det håller sig lite bättre. Har inte utfört någon seriös empirisk forskning.
En känsla bara. 

Köpte några dukar som jag sedan har klippt i storlekar som vi oftast använder. 
Efter användning så sköljer jag dem bara i ljummet vatten. Och skrubbar dem lätt
med en diskborste om det skulle behövas. Jag köpte också en liten bit
bivax så att jag kan "återvaxa" tygen efter ett tag då vaxet slitits bort efter 
tvätt. Möjligen i lite för varmt vatten?

Nu har jag haft dessa i användning redan i någon månad men än har jag inte känt att jag 
skulle behöva vaxa dem på nytt. 

Ja, det här var nu lite av ett husmorstips. Förmodligen har du hört om dessa vaxdukar?
Det hade jag också men inte riktigt kommit åt att testa dem. Och nu när jag märkt hur bra de 
är så känner jag mig lite korkad som inte skaffat dem tidigare. 

Finns säkert många olika "märken" av de här också. Och visst kan man säkert
göra sådana själv också, men jag valde att köpa ett start-kit 

Främst för att de hade så snygga tyger. Är man estet så är man - heh! 

 

Inga kommentarer: