ATT BLI ÄLDRE ÄR EN NÅD


Ibland vet jag inte riktigt när det där hände. Att jag åldrades. Eller att jag bara
plötsligt en dag hör till de snäppet äldre. De i övre medelåldern. Enligt Wikipedia så
är definitionen på medelålder lite flytande, 
men någonstans mellan 45-65 år skall det väl landa på. 

När jag ser tillbaka på mina egna år på jorden så har jag alltid tyckt om att fylla jämnt. 
20 år. För att jag var nog en ganska brådmogen ungdom och gillade att inte längre 
vara tonåring - utan vuxen på riktigt! 
30 år. För att jag kände mig vacker, älskad, glad, mitt i livets ljuva år. Visst fanns där
motgångar också förstås - det finns det hos alla, i allas liv, men de var till för att övervinnas. 
40 år. Skall jag vara ärlig så var det den åldern då jag verkligen "hittade mig själv", blev
bekväm i den jag blivit och den jag var. Härlig tid! 
50 år. Det kom lite plötsligt, det måste medges, men hämtade med en slags förnöjsamhet 
som jag tycker är rätt behaglig. Man kanske inte löser problem med samma frenesi
som när man var trettio, men det finns en trygghet i att det mesta löser sig. På nåt sätt. 

*

Förde min bil på service idag och medan jag satt och väntade på att den skulle få 
sitt lilla beauty-spa i form av oljebyte och nya ögonfransar, jag menar vindrutetorkare, 
så läste jag en artikel om hur nöjda 50+ personer i Europa är över sina liv. 

Och, tadaaa...smått överraskande landade Finland på andra plats. Efter Danmark, men 
det beror bara på att de har sitt hygge...heh! 
 Skall man nu vara petnoga så delar vi andra plats med Österrike och Schweiz.
Sverige kommer strax efter med en tiondel sämre poäng, så skulle säga att 
systerriket Sverige nog är lika bra på att må bra som 50+. 
Hey Sister ❤

Vi vet ju att Finland fått stämpeln "Världens lyckligaste folk" smällt i pannan på oss
vart och vartannat år. Och ingen är mer förvånade över det än finnarna själva. Vi är väl knappast
lyckligare än andra, men vi är kanske mer förnöjda med det som vi har? 

Men om att åldras. 
De flesta av oss har väl vid något skede tänkt att visst är det skrutt att bli äldre.
Men så inser man vad alternativet är, och då blir det genast lite mer okej att åldras. 

*

Däremot har jag lite svårt att förstå varför man strävar efter att hitta på ett knep så 
att vi människor skulle kunna bli allt äldre och äldre. Vill vi verkligen det? 
Vill vi leva över hundra år? Varför? 
Vi kommer oberoende inte att kunna finnas här på jorden för evigt, då kan man väl lika
gärna "dra sitt strå till stacken" och tacka för sig då det är dags utan att försöka 
förlänga sitt varande hur länge som helst. Och nu menar jag inte att man skall neka till
vård om man är sjuk, absolut inte det, utan mer att är det klokt att försöka hitta på preparat
som gör att vi åldras långsammare, att vi på någon slags konstgjord väg föryngrar oss?
Är inte jorden överbefolkad redan som den är nu? Skall vi förvärra den situationen bara
på grund av egoism och någon slags övertro över ens egna viktighet? 

För det kommer väl att bli så att det är de där med ett något utsvällt ego (och plånbok)
som serveras möjlighet att "leva för evigt" - vilket ändå i grund och botten är en chimär. 
Ingen av oss borde kunna välja hur gamla vi blir. 
De som blir riktigt gamla tack vare, eller på grund av, goda gener 
skall få möta en värdig ålderdom, det är helt klart. 
Men är det vettigt att förlänga livet på "konstgjord väg" bara för att människan kan? 

*

Men ja, visst är det en nåd att bli äldre. Tänker bara på mig själv. 
Det finns en hel ålder att upptäcka för oss som nu är 50+ . 
Vi som för det mesta, enligt undersökningen, är nöjda. Vi som är relativt friska, andra
mer andra mindre. Men de flesta av oss börjar väl ändå känna av de levda årtionden i
 någon led eller i de allt gråare hårstråna om inte annat. Men vill vi alla leva till hundra?
Jag tvivlar på att jag vill. 

Att bli äldre är en nåd, men inte en självklarhet. Och skall så förbli. 
Någonstans tror jag på att vi alla har ett visst antal hjärtslag här på jorden. 
Låt oss njuta av dem så länge de varar! 

*

Nä, nu skall den här små-åldrande medelåldersdamen stänga datorn för i kväll. 
I morgon är det tidig väckning och jobbet som kallar. 

Finns nu inget i texten som knyter an till bilden, men häromdagen  
blev jag första gången rejält utskälld av en hjort. Det har jag inte upplevt förr. Oftast
brukar de skutta iväg då våra vägar möts, men nu fick jag mig en utskällning minsann! 

Det var från min sida dock ett hjärtligt möte. 

Kram Maggi






 

Inga kommentarer: