FORNELDARNAS NATT


Det var igår det. 
Eller villa-avslut. Venetiansk afton.  Men också Finska naturens dag. 
Mycket att fira så här de sista dagarna i augusti. Gubben hade födelsedag och 
så hade vi ju Östersjödagen och Sova-ute-natten också här i veckan. 

Det ordnades en "villa-avsluts-supé med eldigt inslag" på Strandbistron i byn. 
Vi åkte dit med några vänner och jäklar vad gott det var! 
Förrätt en toast med ett litet berg (!) av skagenröra, toppat med inlagd rödlök 
och lite, vad jag tror var, dillolja. Här sparades det inte på mängden. 
Och som varmrätt en hel rökt flundra per man med sallad och smashad potatis med
parmesanströssel. Minns inte när jag senast ätit så god rökt flundra. 
Eller flundra överhuvudtaget. 

När jag i slutet av 80-talet började röra mig här i trakten så fanns det ett par 
fiskrökerier och det fanns typ alltid rökt flundra att få. Men det har inte lyckats
på de tio, femton senaste åren. Det kommer inte flundra säger både amatörer och 
yrkesfiskare. Vad det beror på har man väl lite olika åsikter om, men en är nog
att salthalten i Östersjön har sjunkit, och ytterligare har syrebristen förvärrats i 
de områden där flundran leker. 

Men som sagt blev det att äta rökt flundra igår. Förmodligen fångad
lite längre bort än i de riktigt lokala vattnen, för flundrorna var alla så stora. 
Men lika bra smakade de, och blev faktiskt en lite nostalgisk 
smakupplevelse också på samma gång. 
Till efterrätt blev det rabarberkompott med knaprig smul-fundering och glass. 
Gott, gott! 

Kvällen avslutades med en eldshow - istället för den där fornelden. 

Idag, söndag, är det många som packar ihop och börjar styra kosan hemåt
till "stan" eller hur man nu vill benämna den där fasta bostaden. 

Vi stannar kvar ännu ett tag. Skall fira en 60-åring kompis nästa veckoslut, har
lite blomlökar att plantera, en sen kräftskiva med släkten att förtära. 
Och än vill jag stanna här. 
Sova "nästan ute" intill öppet fönster lika stort som sängen
är lång. Tassa på morgonen till utedasset med en långkofta virad runt kroppen. 
Elda bastu. 

Värma händerna runt en kopp kaffe och glo på havet. 
Krypa upp i soffhörnet, läsa en bok eller se på en serie medan
elden sprakar i den öppna spisen. 

Jag är inte redo för stadsliv än. 
Tur för mig att jag inte behöver vara det riktigt än heller. 

Inga kommentarer: