LILLA IRIS


Ett litet infallsinlägg på försommaren på Facebook där jag undrade om någon hade
en liten kattunge överlopps resulterade i...tadaaa Iris! 

Det är alltid lika spännande med ett nytt djur i familjen. Hurudan är den, vilket lynne? 
Jag var och hälsade på kattungarna då de var kring två månader gamla och 
då vill hon inte alls vara i famnen utan uttryckte högljutt sitt missnöje. 
Kullen hade två flickor och jag fick redan tidigt välja utgående från utseende
vilken jag skulle få köpa. Det var nåt i Iris blick som jag fastnade för. 

Iris verkar bli långhårig, med en smått speciell färgsammansättning. Hon är lite som sådana där
sköldpaddsfärgade fast med långt hår så färgerna går in i varandra och blir lite som
disig akvarell. Men utseendet är inte speciellt viktigt för mig. Alla mina katter har varit
helt vanliga bondkatter. Är inget för utställningar eller så. 

Men hon är bedårande i sin läggning. När vi kom hem klev hon genast ut ur
transportburen, gick husesyn med svansen högt buren, använde sandlådan
och hoppade upp i gästsängen i mitt kontor - och somnade. 
Första natten sov hon i mitt armveck och spann som en gammal traktor. 
Antar jag blivit godkänd? 

Nästa vecka kommer de och byter fönster och balkongdörrar i vår lägenhet. 
Gäller att hålla i en liten nyfiken kattunge. De har sagt att det skall
gå på en dag, så hoppas på det! Sedan skall det bli skönt att få alla
möbler tillbaka på sina egna platser, även om vi ett bra tag ännu får ha
balkongmöblerna som lite "extra inredning" längs väggarna. 

Men å andra sidan har Iris en hel del att klättra på - man måste
se det positiva i det hela. Fniss! 

Dessutom har Iris fångat sitt första byte - och ätit upp det. 
En bananfluga. 

Men någonstans måste man ju börja? 

Kram Maggi


 

Inga kommentarer: