SYREBEROENDE

 


Det kan hända att det här kommer att låta smått knasigt, men jag undrar om man
kan bli beroende av frisk luft, av syre? 

Jag tror det, och jag tror att jag är det! 
Redan under många år så har jag sovit med fönstret öppet nästan året runt. 
Sedan vi i april flyttade ut till stugan har vi knappt stängt ytterdörren. 
Den får stå på vid gavel, endast de senaste dagarna har vi stängt den. Inte för kylan,
för det har ju inte varit kallt, utan för fukten. Men efter ett tag med stängd dörr 
känner jag att jag bara måste gå ut, måste ha dörren öppen ett tag, släppa in syret. 

Och vi har bra ventilation i stugan så det är inte det. Men det är inte fräsch luft. 
Jag kan känna det samma när jag övernattar på hotell, hur bra luftkonditioneringen
är brummar på så vill jag öppna fönstret och få in  s y r e ! 

Det är den där känslan av "oanvänd luft" som är så fantastisk. Det ligger en 
slags mental frihet i att andas frisk luft, gärna hela tiden! 
Jag kan ju inte vara ute hela tiden, men jag vill kunna ha fönster eller dörrar öppna. 
Därför är jag lite...fundersam, är kanske det rätta ordet, inför hösten därhemma. 
Vi kommer inte att kunna öppna vare sig balkongdörrarna eller sjösidans fönster
innan balkongerna är färdiga någongång på vårvintern/våren. 
Och fönstren mot gatan måste jag kattsäkra så de kommer inte heller att 
kunna stå på vid gavel (så mycket vädringsfönster nu ens kan kallas stå på vid gavel? 
Dessutom kommer det bara in lite med byggdamm pepprat syre genom plastfilter. 
Nam! 

Låter ju som ett fånigt litet problem, men faktum är att jag ser inte alls
fram emot en instängd tillvaro - i månader ännu. 
Jag är ju knasigt glad över att vi hade möjligheten att bo på stugan under
en stor del av fasadrenoveringen, och det blir ju så fint...sedan! 
Och vi hade ett riktigt bra avtal med vädergudarna denna sommar.

Men mitt syreberoende börjar nog redan skicka ut små hjärnspöken till mig. 
Hur min sömn kommer att bli urusel när jag inte kommer att kunna knarka
syre åtta timmar om natten. Har jag förresten nämnt att då jag hade en sådan 
där mojäng på armen som kollar hur mycket djupsömn man sover så 
visade den nästan alltid att jag sov över halva tiden av natten djupsömn. 
Och somnade så gott som på direkten när jag lade huvudet på dynan. Det behöver 
jag ingen mackapär till. Jag drar ett djup andetag av syrerik sovrumsluft, drar
täcket över axlarna - och somnar. 

Sådana symptom har mitt syreberoende. 

Kram Maggi


Inga kommentarer: