NÄR ÄR MAN INTE LÄNGRE EN SOMMARGÄST ?

Igår fick jag en Ahaa-upplevelse! Det var fredag i går. 
Hade bokat tid till tvättstugan inne i byn och passade samtidigt 
på att äta lunch tillsammans med mina pojkar och min "svärdotter" som 
tagit sig ut till skärgården för familjens årliga kräftfrossa. 
(Kräftskiva är för belevade människor, kräftfrossa är mer brutal i sin utformning. 
Det är kvantitet före eventuell kvalitet som gäller. Heh!)

Nå, hur som helst. Det råkade sig att min tvättstuge-tur sammanföll med det som
här i bygden kallas fredagstorg. Det finns lördagstorg från våren till slutet av
september (lite beroende på väder). Det finns onsdagstorg som är, i likhet med lördagstorget, 
dagsöppet. Men så har vi fredagstorget som kallas kvällstorg. Eller "kvällstorg" enligt mig. 

Under alla mina år då jag fysiskt satt fast på min arbetsplats till klockan fyra, 
ibland senare och dessutom på annan ort. Med lite körtid på det så kunde vi 
vara här absolut tidigast kring 18-snåret.
Men då hade det sk fredags"kvälls"torget stängt för det är öppet bara mellan 15-17. 

Jag begrep aldrig det där. Inte en chans att man skulle från huvudstadsregionen hinna 
till torget en fredagskväll! 

Vilket ofta ledde till att jag inte heller åkte extra in till torget på
lördag för om jag nu bara kunde vara på stugan över ett veckoslut så ville jag inte
sätta tid på att köra fram och tillbaka till byn. Det blir ändå ca 40 km dit och tillbaka. 
Marknadsföraren i mig rev sig i håret! Hur mycket mer kunde man inte sälja om man
höll öppet till 19 i alla fall de där fredagarna! 

Tänk på oss sommargäster! 


Men igår begrep jag! Ett riktig Heureka-moment! 
Det är nog inte ens meningen att de sk "sommargästerna" skall hinna till detta 
kvällstorg. Det är riktat i första hand till de fastboende och de pensionärer 
(och numera kanske då distansarbetarna) som kan handla den tiden en fredags"kväll". 

Och jag upplevde också att det var ganska skönt att inte behöva trängas med en massa
sommargäster/turister. Insåg att de flesta jag hälsade på var fastboende. 
Plötsligt fattade jag idén med klockslaget! 
Det har tagit ett bra tag innan den poletten föll på plats hos mig. 

Är det då ett tecken på att jag inte längre är en sommargäst utan en deltidsboende på orten? 
Om världen står sig så kommer vi nog att vistas nästan halva året på stugan också
nästa år. Och året därpå.  Och sedan. 

Vilken lycka att ha möjligheten att leva skärgårdsliv halva året! 

På tal om det så dammade jag av Tove Janssons bok Sommarboken och läser den
på nytt. Det är länge sedan jag läst den senast. Jag är inte en stor Mumin-fan på det sättet 
att jag skulle ha Muminkoppar i skåpet eller annat Muminrelaterat. 
Är i övrigt också lite dålig på att samla på mig grejer som bara är 
liksom "bihang" till nåt. Förlåt alla Muminmugg-samlare. 

Men böckerna tycker jag om. Och illustrationerna. Och den klokhet som finns i texterna. 
Och Muminmamman på bilden har jag fått som gåva för att jag enligt givarens åsikt
alltid trollar fram nåt att bjuda på - även i en enkel sommarstuga med pyttelitet skafferi. 
(Tack för den ❤ )

Men för att återgå till det där med sommargäst eller inte. 
Vår till sina fysiska mått lilla, men till innehållet enormt stora, bybutik har en produkt som 
jag kastar mig över varje gång jag ser att de har det i sitt sortiment. Och det är det där
surdegsknäckebrödet som är galet gott. Finns inget bättre! Och har inte hittat det
någon annanstans än i vår lilla-stora bybutik. 

Bäst att roffa åt sig innan sommargästerna kommer och köper upp allt.
Fniss...

 Kram Maggi

Inga kommentarer: