STILLA KVÄLL

 


Arbetsveckan har varit arbetsdryg, vilket dessa årets sista veckor är i min bransch. 
Men upplever att jag har full kontroll över läget och är inte ens speciellt stressad. 
Inte på det där sättet som inte är bra för en. Taggad och allert, men inte sönder. 
Känns bra att dråsa ner i soffhörnet! 

Eftersom jag nu är 'ensam hemma' då gubben yrar runt på världen är det bara jag och 
julförberedelser bara för mig, med mig och av mig som gäller. 
Inte för att det nu avviker speciellt mycket från andra år, för som jag skrev innan så 
har väl det här med julpynt de senaste 35 åren liksom legat på mina axlar, men i år
i denna 'bara-jag-adventstid' är det verkligen bara för mig själv jag gör saker. 

Föga överraskande är det växterna som spelar första fiol. 
Älskar ju amaryller men i år har jag inte skaffat mig mer än en lök, och 
den blommar redan nu. En spindelamaryllis. Namnet till trots är den elegant
och vacker som bara den! 
Tycker att det är synd att det så här närmare jul inte finns mer spännande sorter att 
köpa som uppdrivna. Det är den klassiska bulliga vita och den grannröda. 
Inte ens av de där djupt vinröda vill man hitta i annat än snitt. 

Hyacinter har jag alltid mängder av. Och fyller på efter hand som de blommar ut 
längs adventsveckorna. Om detta hushåll nu inte fylls av doft av pepparkakor och 
andra juldofter så skall det dofta av hyacinter. I veckorna fyra! 

Och så det som jag njuter otroligt mycket av i min stilla kväll är
att leta fram julmusik, fast gärna då instrumental och 
då av den mer stillsamma sorten. Som är men inte tar plats. 
Och bara sjunka in i en skön fredagskväll som består av skymning, tända ljus, 
pianomusik och hyacintdoft. Ett glas mustigt vin och skamligt god ost från 
julmarknaden för en vecka sedan. 

Vad mer kan jag behöva? 

Inga kommentarer: