HEMÅT, HEMÅT


Lite som en nystart känns det som att återvända till stan.
Ser verkligen fram emot en massa saker att fixa till här hemma. 
De senaste morgnar när jag tassat i nattsärken ut till utetoan har tanken
på ett varmt badrumsgolv kommit smygande. Eller på kvällen när
det är så mörkt att man inget alls ser och ändå skall ut. 

Trädgården lägger sig sakta till vila, och för ett par dagar sedan så
flög enorma tranplogar över stugan. Tusental tranor som drog söderut. 
Kvar i viken är endast skäggdoppingen och ett gäng knipor. 
De övriga har dragit. 

Dags nog för mig också att dra. 
Lyssna på den längtan. Men vad jag vill ta med mig från mina
fjorton veckor på stugan är det där enkla sättet att leva som 
jag skrev om för ett tag sedan. Jag längtar efter att ytterligare 
rensa upp hemma och plocka bort tjafs som jag inte behöver. 
Skall redan i morgon börja med att gå igenom mina kläder, dels packa
undan sommarkläder, men också med grov hand sortera bort sådant som 
jag verkligen inte använder. Mycket kan jag sortera bort utan minsta
lilla tvivel, men gällande kläder blir jag alltid lite tveksam. 
Tänk OM jag ändå skulle vilja använda den här någongång - fast jag inte använt 
plagget på evigheter. Och likaväl har jag svårt att släppa ifrån mig plagg som 
varit riktiga favoriter, men som inte ens med god vilja längre är vare sig snygga
eller prydliga på grund av att jag använt dem så mycket. 
Märk väl att jag inte ens är speciellt klädintresserad, och gillar inte att handla
kläder, och ändå har jag en stöttesten här. Så märkligt svårt
kan det vara att rensa ut - även till synes enkla saker. 

Men nu känner jag att jag har en lust att förenkla.
Tur att jag har ledig dag i morgon, så jag kan ta tag i det genast då jag vaknar...




Lite vemodigt var det ändå att se tillbaka längs stugvägen. 
Som ett litet farväl - om så bara över en vinter. 
Och även om jag kommer att åka dit ännu i år, så kändes det 
ändå som ett avsked till en tidsperiod då stugan varit mitt hem. 
Kanske blev det lite, inte nu känslosamt direkt, men något lite 
mer än bara att gasa iväg, för att jag så länge drömt om att få stanna
en längre tid på stugan. Och nu blev den drömmen sann. 

Det har varit underbart - men det är också väldigt underbart att 
komma hem och få kliva in i den vardagen. 

Inga kommentarer: