LÅT OSS TALA DOFTER


Känner att jag hade minsann en jättetur som hittade en trevlig, 
kunnig, och svensktalande (bonus) frissa bara ett stenkast från där jag bor. 
Men det som var märkligt med den frissa-salongen var att den var 
totalt doftfri. För att frissan själv blivit allergisk för dofter. 
(Så hon klipper enbart, färgar tex inte håret och använder enbart
medel som inte doftar och önskar att man kommer o-doftande till salongen). 

Vilket jag gjorde men fick mig också att tänka mer på det här med dofter. 
Det är inte så att jag är på något sätt ett vandrande doftmoln,
men jag gillar när det doftar gott. När jag doftar gott. 
Men känner ibland att jag inte är sinnebilden för de där
superblommigtkvinnliga dofterna som ändå många parfymer är. 

Är en stor vän av CLEAN-parfymerna och har några av vilka dofterna
'Warm Cotton', 'Fresh Laundry', 'Rain' och 'Warm Cashmere' är favoriter. 

Men nu till hösten kände jag att jag längtade efter nåt "tyngre" som inte skulle vara
sådär femmefataledramaqueenkvinnliga - vilket liksom inte heller är helt jag. 



Då mindes jag en doft som jag testade under någon resa på något
flygfält - måste ha varit innan pandemin - och att jag inte alls
blev speciellt förtjust i den i shoppen, men väl när den fått landa på huden
ett tag. Det vill säga när jag satt i flyget någonstans bland molnen så 
inser jag hur underbart doften utvecklat sig och jag sitter och sniffar på min 
handrygg resten av flygresan. Lite knasigt, jag vet, men det är nu så där ibland. 

Sedan kom koronan och man reste inte så det störde och jag glömde bort
hela parfymen. Men nu, då jag besökte den doftfria frissan på blev mitt 
minne efter doften liksom aktiverat på något bakvänt sätt och jag måste
leta fram parfymen. Jag skriver parfym, för jag tycker om det ordet, men 
i praktiken talar jag om Edt - bara för att vara tydlig ;). 

Den heter alltså Eau Duelle av ett franskt företag som jag aldrig hört om
innan, Diptyque. Hittar parfymen på nätet och läser att den egentligen är
framtagen för att passa både kvinnor och män. Unisex. 
Hm...klickar hem den och hoppas den är lika bra som jag minns. 


Och om den är! 
Den är just så varm och lågmält lyxig som jag mindes att den var. 
Tycker nog att den är lite mer kvinnlig, om jag skall vara ärlig. Har 
lite svårt att tänka mig den på en man, eller nja...kanske ändå. 
Den är liksom varm, kryddig, men absolut inte tung. 

Måste googla lite vad man blandat ihop för att få doften och hittar att där finns
Vanilj, elemi (en slags trähartser), kardemumma, en, rosépeppar, rökelseträd, 
svart te, bergamot, ambra, mysk, saffran

Nu kan jag ju inte påstå att min näsa skulle kunna direkt urskilja men
främst är doften (i min näsa och på min hud) som just träig vanilj, alltså inte söt.
Inte som vaniljglass för att vara tydlig, heh. 
När jag läser mysk så kan jag ana det också, men bara lite. 
Så det kryddiga. Kardemumma, rosépeppar, en? Kanske bidrar det till att det inte är 
så blommigt. Kanske lite österländskt men på ett mjukt sätt. 
Inget tungt alltså. 

Men vad är ambra? 

Fram med google. Och läser att ambra är: 
"En gråaktig, vaxartad substans från kaskelotens tarmar, bestående av 
kolesterol, oljor, bensoesyra, amperen och andra ämnen".
(vad dessa andra ämnen från tarmarna är lämnas onämnt - kanske bra så)!

Jaha...jasså det är DET som doftar så gott i min parfym! 
Lite tarmsekret...
Och mysk då? 
Ja det kommer ju ursprungligen från ämnen som myskhjortarna
har i sina testiklar, det har man ju läst om. Lättad att det numera oftast 
ändå används syntetisk myskdoft till parfymer. 

Men ambra? 
Hur kom man ens på att lukta på det? In the first place?


Strunt i det! 
Det är i alla fall en synnerligen god doft, denna Eau Duelle! 

Fick också en testdoft till av samma tillverkare;
'Tamdao', riktigt härlig den med! 

I övrigt har jag roat mig åt att avnoppa mina grovtröjor. 
En riktigt avkopplande syssla medan man lyssnar på någon 
podd eller en ljudbok eller bara låter tankarna vandra iväg medan
noppätaren tuggar i sig noppor och efterlämnar en nästan 
"ny" tröja. Investerade i en lite bättre (får man hoppas) nopp-ätare
efter att den gamla (billiga) som jag hade tog en rejäl tugga av en av mina
tröjor och förorsakade mer skada än nytta - om man säger så. 

Hoppas den här kan bete sig bättre och göra ett bra jobb. 


Inga kommentarer: