EN SISTA FLÄKT AV SOMMAR


 Sitter i mitt kontor hemma, det är lördagsförmiddag och jag har precis avnjutit en
långfrukost. Det skall börja storma idag. Utanför fönstret böjer sig den nu redan avlövade
björken sina långa smala stammar än hit än dit. 
Det är alltså en flerstammad björk. 
Fyra stammar har den, en björkbukett nästan. 

Regnet kommer och går. Det är höstrusk på gångs. 
I år är det många som välkomnar en storm nu och då för det 
betyder billigare elpriser för dem som har elavtal som styrs av
dagspriset på el. Idag är en dag som man skall ha tvättmaskin på 
och knäppa på bastun om man vill göra det lite billigare. 
Eller göra ett långkok i ugnen. Idag är det den dagen. 
Som exempel så den 24.10 kostade elen som mest 40,5 c/kWh medan det i
dag är nere på 1,5 c/kWh. Enorm skillnad med andra ord. 

Senaste vecka då jag var till stugan för att stänga för gott, så 
märkte jag att vallmon (Royal Wedding, heter den) hade fått för
sig att nästan november skulle vara en lämplig tidpunkt att
krysta fram ett par blomknoppar! 
Hade det varit lite tidigare så hade jag lämnat blommorna kvar
för att fröså sig, men nu är det för sent för det, så jag knipsade av dem och tog dem hem.
Sommarens sista bukett. Det är det.

En vecka tog knoppen på sig innan den börja veckla ut sin flortunna kjol.
Hade väntat mig en öppen blomma följande dag, men på morgonen hade
alla kronblad redan ramlat ner. 
Kanske är det så det skall vara? 
Sommarens sista blomma dansade bara en natt.
En flyktig stund av kvarglömd sommar. 



Inga kommentarer: