I MITT SKAFFERI


Under årens lopp har det utkristalliserat sig vissa ingredienser som jag 
nog nästan alltid har i mitt skafferi. 
Potatis, morötter, lök, vitlök, ägg, tomatkrossburkar, linser mm. 
Sådant där bas-stuff som man alltid kan "trolla" ihop något mättande av. 
Ofta blir det ju soppa/gryta/pastasås men nu har jag hittat en ny grej som 
ramlar in på listan
"Mat att laga när man inte orkar gå till butiken"
Bilden från dagens lunch, då jag värmde upp det som blev över i går. 

En mycket enkel Shakshuka. 
(detta recept från Anton&Anton) 

För två hungriga: 

1 lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
3 msk olja
1,5 tsk spiskummin
1 burk tomater 
1 dl vatten
1 tsk salt
2 tsk honung
Svartpeppar enligt smak
3-4 ägg
Ost som smälter lite, typ mozzarella
Gräslök eller annat färskt grönt. 

Riv moroten och tärna lök och vitlök. 
Stek moroten i olja någon minut, jag använde en wokpanna. 
Ha efter det i spiskummin (passa att det inte bränns) och så
lökarna efter det. Stek några minuter. Man kan lägga till lite vatten
om det verkar vara för torrt. 

Ha i tomaterna och lite vatten, om man inte lagt i det tidigare. 
Om man använder hela inlagda tomater så kan man dela dem 
lite. Krydda med salt, peppar och honung (eller socker om man vill). 
Låt koka på svag värme i några minuter tills det blir lite "stadig" i konsistensen. 
Knäck ett ägg i taget i ett glas och gör med sked en liten grop i 
såsen och häll ett ägg/ grop. 
Låt äggen koka i ca 10minuter. 

Smula under tiden osten och hacka gräslöken. 
Strö ost och gräslök över shakshukan och ät med en sallad
(som på bilden tagit slut redan dagen innan, alltså ;))

*

Hade i en mozzarella-aktig ost, och just mozzarella är
något jag har börjat shoppa i lite större mängder och har
av dem i frysen. 

Enligt receptet kan man ha i lite malen koriander, men jag hör till den där
halvan av befolkningen som   a v s k y r  koriander, så jag skippar!

*

Det här receptet är riktigt milt och lagom för mig som numera lätt får
halsbränningar av för stark mat. Men det är fritt fram att svepa i med chili
eller sambal oelek så mycket som själen och tungan tål. 
Och så kan man ju ha i lite vad man nu vill. 
Shakshukan har sina rötter i norra Afrika och Mellanöstern, 
där man ofta äter den som frukost/brunch. 

Men som sagt, ett trevligt tillägg till mat som man kan sno ihop av det där
som man nästan alltid har hemma i sitt skafferi. 



Inga kommentarer: