MILDA NOVEMBER

 


En murrig novemberfredag. 
Sitter hemma och har en ta-itu-med-projekt-dag. På mitt brödföda-arbete börjar nu
årets hetsigaste och mest stressiga period alldeles i dagarna, så jag vill gärna städa undan
projekt som jag sysslar med som freelance. 
Börjar dagen med att koka det där viktiga kaffet, sätter på lite klassisk musik som inte 
pockar på uppmärksamhet. En sådan där fokus-spellista som precis lagom söndrar tystnaden i 
huset, men utan att det som sagt kräver att man "lyssnar". 

Det är speciellt milt idag. Tolv grader plus. 
Egentligen har det inte ens varit rejält kallt ännu denna höst. 
Klockrankan som jag har på balkongen klämmer fram nya knoppar fortfarande. 
Och skickar iväg nya rankor. 

På sitt sätt är det skönt. Jag tycker om milda november. Vinter lär det komma trots allt. 
Men ändå är det ju ett tecken på att allt inte är helt som det skall vara med klimatet. 
Och det vet vi ju i och för sig, men ändå är det kanske de där små ändringarna som kommer
nära inpå som gör att man reagerar mer än då man läser nyheter och statistik om uppvärmning, 
hur en halv grad påverkar hit eller dit. Framför allt när den riktigt stora påverkan förmodligen ligger
i framtiden. Och människan har väl aldrig varit speciellt bra på att ta itu med framtida problem. 
Vi har fullt upp med att göra samma misstag som man från historien vet inte är så smarta. 

Nå väl, på kort sikt. I min lilla livsbubbla gillar jag ju milda november. 
Gillar när min klockranka blommar i november, men hajar till när jag läser att det i 
Finland bara 4 gånger sedan 1959 (då man började föra digital statistik) har varit grader på
+ 13 °C. År 1999 var ett sådant år. 
Och så åren 2015, 2020 och 2021. 

Alltså är Milda November en ny norm? 



De freelance-projekt jag skall försöka hinna beta av idag, eller senast under helgen, har
också med natur och klimat och ekologi att göra. 

Det är egna skriverier, lite översättning och så ett litet projekt som tangerar
både skog och foto vilket ju hör till mina absoluta favoriter bland ämnen.
Men mer om det sedan om/när det blir något av det.  

Att sätta sig så här en stund vid bloggen är en skön inkörsport till annat skrivande. 
Mitt bästa sätt att komma in i någon slags skrivmood. 

Nu skall jag bara ta nåt att äta också, efter kaffet här innan, och så är det dags att kavla ärmarna och börja jobba. Ute har det slutat regna. 

I morgon skall det vara sol. Sol och närmare + 15°C.

Du milda november!



Inga kommentarer: