TOMTAR I TRÄDGÅRDEN


De som känner mig vet att jag så där färgmässigt som sagt är åt det mer sparsmakade hållet. 
Lite beige sådär. 

Så jag hade köpt frön till en i mitt tycke jättevacker luktärt som skulle vara lite rosa med
vinröda inslag. Det skulle sitta  p e r f e k t  i min rabatt. Som kompis till den dubbla rosa 
klematisen där mot den rostiga ställningen...

När det är så där lämpligt lagom.

Luktärten hade stått i knopp ett bra tag och i morse hade ett gäng blommor då äntligen 
slagit ut! Och jag hade, inte ett gäng eleganta precis-lagom-luktärter utan ett gäng
nästan självlysande tomtar som glatt vinkade till mig i vinden...

Där står de kaxigt och tar över allt finstämt nyanseri som jag roat mig åt de
senaste månaderna och som jag så lugnt vilat blicken på medan olika färger
av vitt, ljusblått, puderrosa, snygglila, vinrött, djup burgundy till nästan 
svart avlöst varandra som i en symfoni. 

Och så står den här och ger mig en käftsmäll med sina tomteluvor! 
Jag kan ju alltid plocka bort blommorna och ha dem i vas - 
vilket ju leder till att den blommar än mer bättre värre...

Bara att börja gilla brandrött. 
*suck*

Gubben kom hem efter att varit på resa nästan en vecka. Det att han är hemma
och att jag påbörjat min semester skålades in med ett glas rabarbermojito.
Och nyans-nissa som jag är så kom jag på att jag visst har något som 
tomte-ärterna passar ihop med! Ha! 

Rabarbermojito är urgott 
(om än lite för sött i min smak...men smaksak, smaksak...jag vet)

Börja med att fixa till en rabarbersirap, som man ju kan ha till annat också - förstås. 

4 dl rabarber i bitar
2 dl socker
2 dl vatten

Blanda allt och låt koka i ca 10 minuter utan lock. Sila och förvara svalt. 

Till själva drinken behövs:

1/2 lime
mynta-blad
4 cl rabarbersirap
2 cl ljus rom
mineralvatten
isbitar

Lägg limen med myntabladen i ett glas, mosa dem lätt med något lämpligt 
om du inte råkar ha en mortel inom räckhåll. Skaftändan av en vispel eller 
något annat vardagligt kökstillbehör funkar. 
Fyll på med sirap och rom. 
Lägg i iskuber och häll på kallt mineralvatten. 


Rabarbersirapen håller sig i kylskåp ett bra tag, absolut någon vecka utan problem.
Så kanske något att ha i lager om man vill trolla fram något fräscht.
Funkar förresten lika bra utan rom!




Inga kommentarer: