KLIPPA NER




Det blir mycket trädgård nu, jag vet. Förvisso varnade jag lite om att det kunde bli så 
tidigare här i somras. Ni vet det här med corona och man är mer hemma och allt det där. 
Inget hindrar väl mig att röra mig utomhus lite hit och dit, men si...det 
är just det som det gör. Inte coronan, utan en rygg som kastat sig besvärlig. 


Till och ifrån får jag nu och då ont i ryggen och man vet inte riktigt varför. 
Oftast går det om efter ett tag. Och vi är nu i det där med tag. Vi är inte ännu i efter...
Så lite begränsad i mina foto-utfärder har jag varit ett tag nu. 
Och så finns det ju så mycket vackert i trädgården att knäppa små bilder på.
Hela våren och försommaren när allt växer upp och spirar och börjar blomma. 
Så underbart! 


Men så en dag märker man att man måste ta fram sekatören och börja klippa ner
överblommat. Eller måste och måste, men så här tid på sommaren brukar jag ännu göra det,
i hopp om en andra blomning, ofta lite svagare men ändå en blomning. 

Senare på sommaren och på hösten så lämnar jag alltid det överblommade kvar. 
Det får fröså sig och så finns det så många fina perenner som blir stående upprätt
hela vintern och ger karaktär åt vinterträdgården. 

På finska kallar man den "talventörröttäjät" och det bara inte går att översätta det 
så det blir lika bra. 
Men det beskriver något som envist står upp och inte ger sig genom hela vintern. 

*

Förresten är den utblommade salvian inte alls så tokig att ta in i vas. 
De skall minsann få stå på mitt arbetsbord och lite påminna om trädgården därute medan
jag ännu ett par veckor får jobba på innan det blir semester för min del. 

Skall bli skönt! 

Kanske det då blir lite mer utfärder och lite mer bilder än bara dessa
från min trädgård. Heheheee...



Inga kommentarer: