MURRIG KVÄLL


Det ena regnmolnet efter det andra drar förbi, skvätter lite regn, mest bara för att blöta ner
en aning, lite åskmuller på håll. Det är kyligt och fuktigt, myggorna kommer fram
ur sina vrån. Det kliar vid ankeln där de kommit åt att bita. 

Det är naturligtvis ännu mycket sommar framför, men när det är så här kyligt och ruggigt så 
går tankarna osökt till höst. Nej, nej - jag vet det är låååångt till hösten, men höstmänniska som
jag är så är det inte helt oväntat att jag för min inre syn ser hur trädgården skall se ut i höst. 


Nästan som instinktivt brukar jag ofta välja växter som har fin höstfärg eller
andra höst-kvaliteter framom häftig sommarblomning. Men att planera inför hösten är inte
bara höst. Det är nu jag tittar i mina rabatter var det kan finnas plats för lökväxter till våren. 
Perenner eller buskar som är lite sena att komma igång på våren, men nu är frodiga
och fina. Där är det lämpligt att i höst gräva ner lite lökar. Lökarna blommar innan
de här lite sena växter vaknat, men när de sedan kommit igång så täcker de snyggt
lökväxternas vissnade blast. 



I år har mörkbladiga växter mer än någonsin innan flyttat hem till mig. 
Kanske de har en viss känsla av höst och tyngd som jag gillar. 

Och passar perfekt för en lite murrig kväll som ikväll. 



Inga kommentarer: