KATTEN SOM ÄLSKAR MÄN


Det här är Kolmonen. Den tredje. 

Min äldre grabbs katt. En katt som kom till honom då den redan 
levt sina första tio år hos en annan ung man. 
Under ett internet-möte med onlinespel kom Kolmonens dåvarande husse och
min grabb i samspråk. Grabbens sambo hade längtat efter en katt och 
där på nätet möttes en man som hade en katt han levt med i tio år. 
Som var så hans katt.
Samtidigt ville den unga mannen åka ut i världen och här mötte en annan 
man som för tillfället var redo med sin världserövring 
och mogen att ta en ny familjemedlem
i form av en egensinnig, mycket personlig och galet vacker katt. 

Även om det var grabbens sambo som i första hand hade önskat sig en katt, 
visade det sig rätt snart att den här katten - hon älskar män. 
Och bara män. 
Flickvänner och mammor väger inte mycket i hennes värld. 


När kärleken mellan grabben och sambon för ett drygt år sedan tog slut valde
katten tydligt vem hon ville stanna hos. Det var ingen tvekan. 
De här två bondar som få. Katten rider på hans axlar vart än han går. 
Mig har katten aldrig sänkt annat än en nådig blick. 
Hon älskar sina män. Vi andra är luft för henne. 

*

Innan jag hade min träff med mina barndomskompisar hade sonen med sina
vänner lagt beslag på stugan ute på udden. När jag kom, körde jag dem till
tåget så de kunde ta sig hem. I väntan på tåget hade kattväskans dragkedja glidit upp 
och en katt småstressad av bilfärd som den inte är van vid gjorde som
katter gör - smet och försvann in i närmaste täta buskage. Borta. 

Det var omöjligt för dem att stanna kvar i staden. 

Det där man inte vill uppleva. 

Men innan tåget kom hann han tala med några lokala som var i närheten. 
Förklarade att katten sällan rör sig långt, hon är inte så van att vara ute. 
Och att hon älskar män. 


Vi lade upp bilder på nätet, fick goda råd om hur fånga in henne, 
människors engagemang var berörande och hjärtligt. 
Aldrig underskatta makten av sociala medier! 

Det gick en dag, och en natt, i sommarstorm, 
då vilken katt som helst skulle ligga lågt. 

*

Så kom samtalet. Dag tre.

En man ringer, presenterar sig, och berättar att han troligen har 
grabbens katt hos sig. En man likt min grabb. 
Till honom hade katten sökt sig och villigt följt med. 
Katten som älskar män. 

*

Nu är katten lyckligt hemma hos sin husse igen. 
Ett äventyr rikare och kanske ett av de nio
 kattliv fattigare, 
men det är sådant man inte vet. 

Hon är hemma. Där hon skall vara. 



Inga kommentarer: