BLOTT PÅSK-BLÅTT...


Eftersom jag visste att påsken i år skulle firas på stugan, som så många 
påskhelger innan, så hade påskdekorationerna hemma blivit minst sagt sparsmakade.

Och gult, ja det är ju inte min grej - inte ens till påsk. 
Förlåt för det....

Så därhemma blev det blå ägg i år.
Ägg som jag färgade med rödkål i fjol redan men fått lega och vänta
på påsktiden ända tills nu.


Det är så enkelt att färga ägg med rödkål.

Bara koka upp kålen och sedan lägga i äggen i kokvattnet. 
(släng kålen i komposten om du inte äter upp den, kokt kål är inte min grej...)
Desto längre de får ligga i rödkålsbadet - desto djupare blir den blå färgen.

De ljusaste plockade jag upp efter någon timme - de mörkaste följande dag.

Jag gillar dem skarpt. Så enkla att fixa till själv.
Och snygga även utanför påskveckan.
Lite dämpade och sparsmakade.

Med andra ord riktigt passande för i dag.
Idag är det nämligen onsdag i stilla veckan, dagarna innan påsk.

Den kallas också Dymmelonsdag och är dagen då påskfriden inleds.
Förr ersatte man den här dagen i Skandinavien metallkläpparna i kyrkklockorna med
trästavar - de kallades dymblar eller dymmlar, för att ge en dämpad
klang i klockringningen.

Det skulle vara dämpat - det var ju stilla veckan.

*

På det sättet kanske mina ägg kunde kallas dymmel-ägg?
De är också stilla och dämpade.
Och rätt så fina.



Inga kommentarer: