STARTAR UPP EN SOMMARSTUGA...


...kom ut till stugan i går kväll. Det blåste kallt från havet. 
Isen har dock gått och i viken simmade alla invånare redan.
Skäggdoppingen, svanparet, ejdrarna, knipor och skrakar.
Ejderparen var glädjande många i år efter många år med bara något enstaka.
Hoppas att stammen skulle öka nu, det har ju varit lite glest med ejder de senaste åren.

Varje år när jag kommer ut första gången fylls jag av ett sådant skönt lugn.
På något sätt känns det som om jag här kunde andas djupare och lugnare
än någon annanstans. 



Efter att åkt runt och påskpyntat fint på gravarna blev det över några narciss-
krukor. De fick landa i krukorna vid söderväggen så länge.
Till sommaren skall det bli örter och annat skoj på växttrappan, har jag tänkt! 

Men nu är det vår och påsk.
Här ute i skärgården blir det här gränslandet mellan vinter och vår
så mycket mer tydligt, tycker jag.
Det är råkallt och samtidigt "dräller" det in flyttfåglar till viken.

Och just den bitande kylan gjorde att jag inte riktigt än vill 
plocka undan lyktorna helt. Det blir liksom  
årstids-symboler som möts där på terassen. Precis som
de, årstiderna, möts därute i naturen just nu!




Åkte till den lokala lilla matbutiken för att fylla upp med vissa små grejer jag glömt och
plockade på samma gång med mig ett par vita blockljus att tända ikväll.
Först när jag kom hem märkte jag att det andra blockljuset faktiskt hade en svart
uggla på sig. Det hade jag inte märkt i butiken. Hade jag det så hade jag nog inte 
köpt ljuset, utan valt ett helt vitt. Så ingrodda är mina (o)vanor...uff ja! 
Men nu blev det ju faktiskt riktigt skoj med ett uggleljus i lyktan mitt ute i skogen.

Och i morgon skall jag passa på och gå och kolla om uggleholkarna 
har blivit 'uthyrda' i år.





Ikväll blir det nog mest att mysa brasa och läsa lite
medhavda böcker medan några 
vilsna snöflingor dansar runt därute.

Ute i detta gränsland mellan vinter och vår.
Älskar så att vara här igen! 



Inga kommentarer: