DET FINNS EN FÖRSTA GÅNG FÖR ALLTING...

Och nu blev det en första gång för morgonkaffe ute. I solen! 
Hemma i Finland lär det vara kallt, och nysnö så där får man ännu vänta lite
men här...ah så gott det kaffet smakade! 


Och så blev det en första gång för mig till Bodensjön. 
Där har jag aldrig varit. Den här gången blev det inte av att stanna och kolla in Mainau,så det lämnar jag till en annan första gång.

Däremot blev det att kika på andra "kojor". 
Här några rekonstruerade förhistoriska bålhus som hittats på flera ställen intill sjöar och floder
i Alperna. Någonstans mellan 5000 - 500 fKr byggde bodde man så här.
Riktigt varför man valt att bygga på pålar i vatten så här fick jag inte svar på,
för den guidade turen skulle gå först om ett par timmar, och 
den blev vi inte och vänta på. Måste googla det där.
Man tycker ju att det skulle ha varit enklare att bygga lite högre upp
på land helt enkelt och slippa pålandet? 



Som jag sagt så tycker jag att det finns en massa fördelar med att resa så här lite off-seasson.
Man hittar (oftast) lätt hotell utan att boka i förväg, 
man slipper köa någonstans alls. Det är lämplig
temperatur att resa i (tycker jag). 
När det är trettio grader varm så degar jag hellre i skuggan på stugan...

Men nackdelen är att vissa sevärdheter inte har öppet, eller det inte ordnas så täta turer.
Det mesta är ändå öppet och tillgängligt redan nu.



Uppe i Schwarzwald-bergen ligger ju Donaus källa. 
(eller en av dem...) 
och om man skulle velat gå till denna källa
så hade det blivit en mycket hal och brant vandring i porös snö.
Den här gången kände jag, med enbart hala "stadsskor" på mig,
 att det räcker för mig att klappa stenen. 
Här (på ett ungefär) startar Donau. 
Det känns ju lite mäktigt på något sätt ändå.
Att det också finns en första...droppe...för det.
Floden.


Och så blev det Freiburg nästa.

Där blommade det underbart! 
Körsbär, ginst, påskliljor, mimosa, krokus, magnolia...aaahhhh!!! 

Och så blev det att det blev både en första lunch på en uteservering.
Och tuff nordbo som man är - visst dracks det en kopp kvällskaffe också ute.

En första gång! 
I år! 



Inga kommentarer: