PÅ VÄG UTAN STÖRRE MÅL...

...ja, i mitt förra inlägg skrev jag visst att jag skulle skriva mer i morgon, så blev det ju inte.
Inte för att jag skulle ha halkat på slingriga serpentinvägar i alperna utan mer på
att det blev lite sent att hitta hotell på onsdag och på förra hotellet där vi bodde två nätter var 
nätuppkopplingen urusel. Riktigt urusel. 
Hade tänkt skriva lite på en artikel och behövde kolla upp ett par saker på internet, 
men  jag höll på att förlora förståndet då det bara hackade och hostade hela tiden.
Följaktligen blev det inget blogginlägg då heller...

Som sagt så har denna resa bara en enda fast tidpunkt. Ett enda fast mål.
Resten är bara att välja vägskäl lite efter humör.
Från Munchen  startade vi i vackraste vinterväder! 



När de första topparna började synas vek vi av från motorvägen och 
valde mindre vägar. Så skönt att kunna göra så när man ingen tidtabell har.

Kurvade in via Garmisch-Partenkirchen på lunch.







Det var inte speciellt svårt att glömma bort gårdagens gråa slaskväder,
här var det som att köra i ett sagolandskap.

Och mera av den varan blev det ju sedan:
Ni vet det där slottet som finns på vart och varannat pussel som man pusslade ihop som barn? 
Det finns på riktigt. Och heter  Neuschwanstein. Lite originell måste han Ludwig II nog ha varit,
att dra igång med ett sådant här projekt?!! Allt blev ju inte färdigt i slottet, endast 14 av 360 rum
är färdigställda och man kan bara föreställa sig vad allt det här kostat! 
När jag gick där och undrade och kikade så tänkte jag att det kanske inte var så dålig idé
ändå - sådär affärsmässigt, nu nästan 150 år senare.
Slottet besöks nämligen av i runda tal 1.3 miljoner turister per år.

Jag tror det ligger en liten välmående by där i slottets skugga! 


Nedan utsikt från den gode Ludwigs arbetsrum.
Inte helt fel, nej.





När det började skymma var närmaste stad Oberstdorf, och efter lite kryssande runt på små gator 
hittades ett hotell som hade lediga rum.

Att åka iväg utan några bokade hotellrum funkar kanske inte
alldeles bra under högsäsong och på ställen som Oberstdorf.
Men annars är det ett skönt sätt att resa.


Inga kommentarer: