ETT VÅRLIGT (not) MÜNCHEN...


Med fjolårets resa till WIEN då det var soligt och varmt i Norden, medan det vräkte ner en halvmeter snö på ett knappt dygn i Wien i färskt minne kunde jag inte annat än börja skratta i morse.
Planet hade inte ens nuddat tysk mark innan de första snöflingorna började kollidera mot 
planets små, ovala fönster. Och det bara tilltog under dagens lopp.

Ja...våren är väl lite på kort även såhär långt söderut än...

Men ginsten blommar i vart och varannat hörn. Och det är ju lite trösterikt.


Så där i teorin är uteserveringarna redo, men riktigt där är man ju inte än. 

Är vädret så här, och man har en hel dag på sig är väl en hop-on-hop-off tur det bästa man kan göra.
Jag har väl inte förr alltid varit så sugen på dessa guideturer, men man kan ju ändra sig! 
Och just de här turerna som gör att man kan hoppa på och av lite hur man vill och 
kolla mer på sådant som är intressant passar mig perfekt!



Och det jag nu hann se av München så tilltalade mig - trots snöslask!
På tyskt vis är det ordning och reda på staden, den skall jag nog återkomma till 
en annan gång, med bättre tid.

Jag tror förresten jag skrev det samma om Wien? Men det är nu bara så att 
det finns en hel del fina städer bara ett par timmar bort. 
I morgon blir det en tidig morgon och besök på paleontologiska museet innan 
det blir att styra bilnosen mot sydväst.

Men det är sen det.
Idag åkte vi förbi slottet Nymphenburg, men helt säkert knackar jag på där
nästa gång jag kommer hit.



Nymphenburg beskrevs 1785 på följande sätt: "Samlingen av byggnader är storslagen, de bildar tillsammans en helt liksidig amfiteater som är exceptionellt vacker. 

Och även om de blöta snöflingornas dans något lite fördunklade skönhetsupplevelsen
så visst står man där och än en gång häpnar över det vackra som finns! 



Så var det idag.

Mer i morgon! 


Inga kommentarer: