SLUTSLAPPAT OCH SLÖAT...




...dynor, filtar och täcken samlas nu ihop från sin utspridda tillvaro i soffor och stolar och viks åtminstone för en stund ihop i prydliga högar.
Vila och lite mer vila.

Är jag utvilad nu då? 
Nååååh....så där.
Jag kunde nog ha behövt lite mer vila för att riktigt samla på mig energi.
Och jag tror inte alls jag är ensam.

Desto viktigare är det att vi lär oss att ibland säga Nej!
Och att ta tid för oss själva, även om det är bort från något annat som vi kanske lovat fixa, sköta om, ta hand om, ordna...
Det är så enkelt för oss kvinnor att bara prestera - för andras, men också egna krav.
Och vad får vi för det? Egentligen?

Därför tänkte jag att det borde utlysas ett obligatoriskt nyårslöfte,
och det skulle vara att
alla skulle
TA tid
från något oväsentligt och
GE den tiden
åt sig själv för att göra något meningsfullt och viktigt just för en själv.




Vad det oväsentliga som man väljer bort är och vad det väsentliga som man väljer i stället är, det är upp till var och en.

Enda kravet (fniss, lite ironi här...) är att det hjälper dig att orka och att det ger energi mer än det tar.

Vi har alla så många tidstjuvar omkring oss. Tänk om vi skulle bli lite som Robin Hood och stjäla tillbaka tid och ge det åt oss själva eller till dem som behöver det.

Alltid är det inte vi själva som behöver den tiden vi stjäl - den kan också ges åt barnen, ungdomarna, gubben/gumman, föräldrar, vänner.

Hur man använder sin stulna tid är fritt - bara man mår bra av det.

Att ett sådant nyårslöfte i år.




Inga kommentarer: