TID FÖR SIG SJÄLV...

...så där riktigt, riktigt för sig själv.
Det händer inte så ofta, egentligen.

Det kan handla om stulna små stunder nu och då, men att längre stunder bara få rå om sig själv utan att behöva fundera det minsta lilla på något eller någon annan, det händer inte ofta.

Nu hade jag ett alldeles, alldeles, eget veckoslut, och det var märkligt, konstigt och 
helt gudomligt skönt!

På lördag förmiddag snodde lillungens pappa både lillunge och lillungens veckoslutskompis med på en liten tur genom "halva" Finland. De skulle övernatta på hotell och återkomma först söndag eftermiddag.
Oh, my...oh my, oh my...1 1/4 dygn heeeeelt för mig själv!

Började min tid för mig själv med middag med min äldre unge.
Härligt att få rå om honom lite nu och då.
Att pressa in en date med honom bland studier, träningar, jobb, flickvän och kompisar är inte det enklaste. Men desto härligare när våra tidtabeller lyckas hitta gemensam tillgänglig tid.



Söndag morgon:
Få vakna till ett tyst hus.
Många kan säkert tycka att det måste vara urtråkigt, men mitt hem har så många år varit en slags samlingsplats för ungar, deras kompisar och det är ofta övernattande ungar hos oss, så för mig är ett tyst hus rena rama lyxen.
Morgonkaffe. Tidningsläsning. 
Helt enkla ting, men att få göra det utan att behöva glo på klockan, och utan att behöva fundera på att duka fram frukost åt hungriga ungar är...annorlunda.

Sedan gjorde jag det som jag så ofta drömmer om, men så sällan har möjlighet till.
Att sätta mig och meditera så där bara.
Mitt-på-blanka-dan!

Bredde ut ett fårskinn på terassen och satt där och njöt, lät tankarna komma och gå och lyssnade till regnet som kom.




Längtade lite ut till stugan som nu står där ensam i höstrusket.
Någon gång, när jag har  ä n n u  mera tid skall jag unna mig att uppleva alla årstider därute.

Men som det nu är, så blir det bara stulna stunder av tid för bara sig själv.

Och det är nog precis lagom, för på eftermiddagen sådär kände jag att de där andra gott kunde komma hem och fylla huset med ljud igen.

Jag hade fått min tystnadskvot fylld.
Den jag behövde, just nu.

Vad gör du när du har tid för er själv? 
Vad är det där som bara är din alldeles egna grej när det finns tid för dig själv?


1 kommentar:

Agneta sa...

När barnen var små hyrde vi stuga på Åland, jag har fyra barn, och då satt jag ibland på kvällarna i en klippskreva, iklädd dunjacka (!), och tittade ut över havet och horisonten. Den bilden försökte jag bevara för att ta till på vintern då det var stressigt. Nu är barnen utflugna, men det är fortfarande väldigt viktigt för mej att vara ensam, promenader, mysiga soffhörnet, tågresor njuter jag av.
Ha en fin dag!