DET FINNS DAGAR...

...då jag längtar efter ett bad i badkar så det nästan gör ont!

Ni vet dagar då telefonen ringt, då man haft möten så det räcker och blir över.
Idag är en sådan dag.

Började morgonen med en date med sotaren. Han upplyste mig om att han inte varit här på de senaste fem åren...
Jaha, jaha, det gör mig ju hur trygg som helst att elda i de fyra eldstäder som finns i husen här.
Visst!?!

Men sotaren blev nästan lika förtjust som jag i alla de eldstäder som här finns.
En gammal vedspis från anno dazumal i torpet från seklets början - förra seklet alltså - en öppen spis modell lite yngre, en bastu-ugn som fabricerar det skönaste bastubadet upplevt på väldigt länge, och en svalt stilig öppen spis i vardagsrummet i själva boningshuset.

Att det sedan finns lite smått som skall fixas innan jag kan kasta mig 
hejvild med eldande är en annan sak. 
Som att kolla att alla eldstäder funkar som de skall...och så att få 500 kg björkved radat i värdigt förråd innan vintern...

*

(Arbets-)dagen ja, den gick i mötens tecken den med. 

Och på kvällen hade jag ett möte med en snickare som skall fixa till lite friskluftsintag åt mig.

Jag tycker, som bekant, väldans illa om för täta hus - som jag anser vara en stor orsak till mycket av de problem vi har i våra hus i dagens läge.
Man vet inte längre hur man bygger friska, sunda, hus då man bara stirrar sig 
blinda på att göra dem för täta.

Har du en spis som inte drar trots att den borde det? Trots att spistillverkarens bedyrar att den borde bränna ved spinnande som en katt. Och ändå gör den inte det...
Ja då är ditt hus förmodligen för tätt.
Det kommer inte in tillräckligt med frisk luft, syre, för att elden i spisen skall hållas vid liv.
En fläkt på taket kanhända hjälper upp draget i skorstenen, men hjälper det dig att få tillräckligt med frisk luft? Knappast!

Då kan man fråga sig - hur mår man som människa i sådant läge? Räcker syret till?
Om elden slocknar - slocknar också du?

Så jag kommer att borra hål i väggarna och införa riktigt gammaldags, hederliga friskluftsintag.
Både för mig, min unges, mina djurs och min spis' skull.

Efter en mötestät dag, känns det prima med lite avslappning i form av skönt bad, jag säger då det.

Och att få krypa badskruttig ner mellan rena linnelakan...ja, det är nästan för bra!

Det skall jag göra nu.

Go'natt alla söta!


2 kommentarer:

G:a Affären sa...

Badskruttig! Vilken härlig och slående beskrivning, jag vet precis vad du menar!
Mitt badkar står fortfarande där ute och är än så länge bara en dröm. Din bild är så vacker!
Så rätt du har om alldeles för täta hus, nej lite drag får det allt vara.

Kramar
Cia

Grynbär sa...

Jag började tänka på mitt barndomshem när du tog upp hur viktigt det är med att inte bygga husen för täta. Jag har bott i ett ljuvligt hus som är mycket "luftigt" Kommer ihåg att ytterdörren en vinter frös fast :) Det var dock inga problem, då kunde man ta den andra dörren. Måste också ibland skrapa is bort från fönstren så att man skulle se ut.
Trevligt veckoslut!