RIKTNING...

...ja, riktning.
Hur märkligt livet än beter sig ibland, vilka konstiga val man hamnar inför, så tror jag att vi alla ändå har en inre vägskylt som visar oss vart vi är på väg. Vad vi vill mot. Vad vår strävan är.

Ibland kan den vara mer eller mindre konkret. Vi kanske siktar mot något inom arbetslivet, karriären. Vi har det där innanför pannloben och jobbar på att nå det vi vill nå. Var vi lagt vårt mål - det vet bara vi själva, inuti oss. I oss finns vetskapen om vad vi vill. Ibland uttalar vi det. Ibland behåller vi det inom oss. Det är vår alldeles egna hemliga dröm.

Ibland kan vi ha en drömillusion om något riktigt konkret.
Som att bygga drömhuset, hitta drömplatsen att bo på.
En plats att slå ner sina bopålar på. En plats att trivas i.

Vi kan drömma om någon att dela allt detta med. Det gör väl de flesta.
Åtminstone något av dessa längtar vi alla efter någon gång under livets gång.

Jag tror på att det bara är att kavla ärmarna och jobba på mot de mål man ställer upp. De drömmar man drömmer om kan, åtminstone till en del, gå i uppfyllelse. 
Det är bara att gå på. Och tro. På sina drömmar.

Utan drömmar tror jag att man egentligen är ganska tom. Har man inget att längta till, längta efter, önska sig och hoppas på.
Ja, vad gör man då? Sätter foten framför den andra? Dag efter dag, år efter år.
Utan riktning? Utan längtan? Utan mål?

*

Köpte häromdagen en skylt till min postlåda.
Ingen reklam tack

Nu har jag ingen sådan postlåda att jag kan skruva fast skylten på den.
Jag har alltså inte en sådan postlåda  j u s t   n u.
Men jag har en riktning - jag kommer att ha en sådan snart.

Med samma tanke kan jag få för mig att köpa en vedspis till köket.
Inte för att jag har ett kök, just nu som har läge för en vedspis, men det kommer att finnas ett sådant kök.
För det är en del av min riktning.

Riktningen som finns inom mig, och som styr mig.
Oftast gör den bra val i livet, ibland inte. 
Men jag slutar aldrig att lyssna på min inre röst.
Hon sjunger så vackra sånger - om vad jag längtar efter.

Reklam - det kan jag leva utan, men inte utan dessa drömmar som för en framåt.


Inga kommentarer: