I GRYTAN...

...när det skall gå undan och ändå smaka bäst!
Minimal arbetsinsats.
Sådär som det kan vara ibland.

Då brukar jag ta hönsben, bryna dem i olivolja. Salta, peppra.
Lägga dem i en ugnsform tillsammans med oliver, vitlök, salvia och några citronskivor.
På med lite vittvin och in i ugnen (200 grader) en dryg halvtimma.

Lillungen har sportlov. Solen skiner därute, det är någon minusgrad, men vädret är milt som en varm kakao med vispgrädde. Åh, ja - det är sådana dagar det skall vara när det är sportlov.
Snön kladdar under skorna. Det droppar lite försiktigt från taken.
Takdropp! Alltså hur härligt är inte det?

Märker ni?
 Det behövs så lite för att få mig på bättre humör efter att några veckor ältat mig i jag-tycker-februari-är-sååå-jobbig martyri!

Jag tror minsann jag skall kurva in via blombutiken på vägen hem.
En dag, när man är så lätt om hjärtat som jag är idag, behöver man få en liten ömtålig vårblomma att kupa sina händer runt, och viska tröstande ord till om att våren minsann är här alldeles snart!

Magiska solstrålar! Jag säger då det!


Inga kommentarer: