MORGONFROST...

...oftast har jag ju lämnat hemmet innan solen ens tänkt den första lilla tanke på att vakna upp.
Men just i dag stannade jag hemma lite längre, för att närvara vid en kontroll av fastighetens grund.
Vilket gav mig möjligheten att njuta av en långfrukost i lugn och ro. 

Natten hade varit kall, någon minusgrad hade försilvrat gräsmattan och det gnistrade och glimmade när solen tittade över hustaken och kom åt att kasta sina strålar ner på min lilla plätt på jorden.

Det finns få saker som är så rogivande som att sitta med sin kaffekopp och glo ut på fåglarna som vimsar omkring fågelbordet utanför köksfönstret.
Bara sitta där. Och glo.

Jag förstår katten, som kan tillbringa en god stund med denna sysselsättning. 

Solens strålar avslöjar obarmhärtigt att katten tydligen suttit vid de flesta av husets fönster och roat sig åt denna syssla. Med nosen fast i fönsterrutorna. Väldigt mycket och överallt.

Det är de tidiga mornarna, och de sena kvällarna och den skonsamma novembersvärtan därute, som skyddat mig från vetskapen om att jag har fruktansvärt smutsiga fönster.

Ja, nu vet ni det...
...så hos mig en alldeles vanlig onsdagsmorgon, när frosten glittrar i gräset och 
småfåglarna får stå för stressen.

Jag sätter mig intill katten och fortsätter glo på dem en stund till.

1 kommentar:

lotta sa...

Vilken underbar och lugn morgon du verkar ha haft. Så skulle man alltid ha det, eller hur? Fina bilder! Kram Lotta