SISTA SOMMARDAGEN


Klockan blir strax tio på kvällen, och än sitter jag ute på vår balkong och har det ganska så skönt! Över sjön hörs på avstånd ljud av motorcyklar som kanske är ute på en sista (varm) kvällstur. Och ett stycke ifrån ropar kattugglan. Har jag nämnt att vi har en "egen" kattuggla här vid sjön. Ibland hör jag hanen också och årets ungar som tigger om det ännu skulle vara möjligt med lite servering av föräldrarna. Till det svarar mamma-kattuggla med ett småilsket skri som nog får hela vårt husbolag att vakna. 

Var idag och inhandlade lite höstväxter till balkongen. Jag har nog inte riktgt ännu fått kläm på hur mycket eller lite som är lagom här. Sommaren var ju så het, och jag var så ofta jag kunde på stugan, så balkonglivet har mest bestått av att vattna den arma gräslöken och dricka morgonkaffe där. 
Men fortfarande tycker jag att det är alldeles precis lagom med balkong. 
Bara jag får sådana där små detaljer som lampor på plats - vadå, det har ju varit sommar!!! - så skall jag ta er med på en rundtur hos oss. Fortfarande är vi lite småhäpna över att vi landat i en höghusvåning - och trivs alldeles förträffligt!

HUSBIL FOR DUMMIES

 


Det fantastiska internetet är säkert fullt av olika tips och råd då det gäller husbilar och så, men tänker att det kanske ryms ett inlägg till. Och från min totala novis-nivån. 

Jag har alltså campat en hel del i mitt liv så det där med att sova i (vanlig)bil och i tält är bekant. Också att boka in sig i små sovstugor med plats för två sängar och ett nattduksbord på campingar är bekant. I början av 1990-talet hyrde jag och gubben en husvagn då vi med vår knappa ettåriga son och vår unga riesenschnauzer deltog i en brukshundskurs "någonstans i Finland". Minns att jag då tänkte att det var ju ganska mysigt sätt att "resa och bo" på. Det skulle jag väl testa på nytt...att det tog sina modiga år innan det blev av har väl med att livet att göra, helt enkelt. Men nu äntligen var det dags. Inte för husvagn, men hus- eller kanske mer exakt campingbil. 

Men vi tar väl och tittar på vad jag hyrde i en veckas tid och mina tankar och funderingar om det. 

Bilen är alltså en Weinsberg CaraTour 600 ME, och helt suverän enligt min något skrala erfarenhet. Hade alltså inte så mycket att välja mellan då jag för någon vecka sedan fick för mig att boka husbil. I coronatider är man inte den enda som kommer på den fantastiska idéen att semestra så. 

Men jag undrar nästan om det var ödet att någon avbokat just den här bilen så jag skulle få testa på den. 

Jag har inte mycket erfarenhet av att köra större bilar, men den här bilen rattar man lika lätt som vilken personbil som helst. Den är bara lite bredare och lite längre.  Längden är ca 6 meter och bredden 2 meter, höjden 2,6 meter. 

Så här såg "bottenplan" ut - vad det nu sen heter på husbilsspråk. 



Sängarna var supersköna! Grabben sade att han inte på länge sovit så gott som här i bilen! Jag sover ju gott var jag än lägger mitt huvud, men den här var verkligen bekväm - och bred. Som en 2 m bred gigantsäng. Vi valde att sova skavfötters främst för att grabben som sov (från fören sett till vänster) fick el till sin elektronik från "köksön" och jag sov med huvudet mot bakluckan där man kunde öppna fönstret de nätter som det lovades regn och man inte kunde ha takluckorna öppna. Men sängen är så bred att ett barn eller två,  en stor hund eller tom en tredje person kunde få rum här emellan. 

Man skall kunna fixa till en säng av matbordet och soffdynor och så, men det testade vi ju inte. 

Under sängarna finns gott om förvaringsutrymme som man kommer åt via bakdörrarna (lämpligast) men också inifrån om det ösregnar tex. Under sängarna finns också gasflaskorna. Två flaskor lär räcka till en veckas tur då man både lagar mat och värmer upp bilen med gas (höst och vinter). 

Ovanför sängarna, ovanför "köket" och ovanför "matbordet" finns typiska segelbåt/husvagns-överskåp som ju sväljer en hel del. Vi märkte ganska snabbt vad som helt naturligt hittade sin plats, och insåg att även under en längre trip skulle detta fungera perfekt! 


Köket då? 

Helt lagom, skulle jag säga. Ett kylskåp som rymmer det mest elementära. Och eftersom jag är van att resa veckovis med lyxen av en kylkass som kan hållas kall då man kör och däremellan med kylpatroner så är kylskåpet i sig en lyxlyx. 

Spisen har två plattor och helt lagom. Det är ju inte så att man nu kockar trerätters här. Inte alla dagar i alla fall. Rinnande vatten från vasken och till och med varmvatten om man kommit ihåg att koppla på uppvärmningen av den är ju suveränt. Tydligen har jag lite svårt att koppla bort gamla vanor så jag kokade oftast av bara farten lite mer vatten till frukost och middag så jag på samma gång fick hett diskvatten. Men testade varmvattnet - och det funkade finfint! Och så skönt med en vask! 

Det som vi lärde oss lite så där via 'trial and error' var att absolut inte glömma att lägga i korken för diskhon om man inte vill ha en kloakodör på nolltid i bilen, för husbilarna har tydligen inte ett sådant där luktlås som vi har hemma i köket och som hindrar att våra hem luktar som gårdagens middagsrester...

Och det här var superkänsligt! Aldrig tänkt på hur viktigt ett luktlås är! Så ja, pluppen i vasken. 

Då vi kom mer norrut och vägarna blev sämre och gropigare så insåg vi att det inte alltid räckte med att bara komma ihåg att lägga korken på plats, på dessa guppiga vägar krävdes lite mer. Så vi lade en något blöt disktrasa över korken och då satt den även på de mer utmanande vägarna på plats och höll odören nere i gråvattentanken. 

Tankarna ja. Här, som i alla husbilar, finns två olika "avfallstankar". Den för gråvatten och den för toan. 

Under vår vecka tömde vi gråvattnet ett par, tre gånger. Kanske hade det räckt med en? Vi valde att duscha på de campingar vi övernattade i, men om vi hade övernattat mer ute i naturen så hade jag nog hellre duschat utanför bilen med duschslangen ut genom fönstret än inne i den lillalillatoan. Det är klart, i en bil på 12 m2 med en kingsize-bed och hyfsat kök, matbord och "soffa" samt en förarhytt kan inte badrumsavdelningen vara så himla generös. Men ja, den tjänade sitt syfte. Och där var riktigt bra med förvaringsutrymme för toalettgrejer. Men toaletten då? Jo, den funkade bra till det lilla vi använde den. Septintanken (toan) tömde vi en gång innan vi återlämnade bilen. Vi, eller för att var ärlig så var det bara jag, som hade använde den för senkväll/tidigmorgon-kiss och inget mer. 

Men värmen då? I Lappland var det ju bara någon plusgrad på nätterna och jag hade ju naturligtvis förstått att det fanns värme i bilen. Vad jag inte fattat - innan jag av misstag kom åt knappen med min häl - var att det fanns   g o l v v ä r m e ! Kändes nästan overkligt lyxigt att stå och kocka frukost på ett uppvärmt golv. Om det finns något som lyfte utfärd med "vanlig" bil och den utrustningen jag vant mig vid till next level gällande upplevelsen med campingbil var ju (golv)värmen och de inbyggda myggnäten för dörrar och fönster. Och förstås det där med att kunna gå från chaufför-sätet till "huset" utan att behöva gå ut. 

Om jag någongång skulle få för mig att skaffa mig ett litet hem på hjul, så skulle jag absolut nöja mig med den standard en liknande campingbil som denna har. Här fanns allt jag kan tänka mig behöva, en bil som är aningen smidigare än de traditionella husbilarna men ändå har allt.  

Det är inte helt otänkbart att jag hyr en liknande för flera veckor nästa år. 

Blev ju lite förtjust! 


SEN BAR DET AV NORRUT


Det var som sagt lite av ett infall att hyra bil och åka norrut. Men Lappland är alltid fint! 
Och det är alltid skoj när man skymtar den första renen.
En natt campade vi intill Enare älv och det var ju fint att gå och lägga sig med den utsikten. 


Här har vi det som på svenska heter Tana älv, på finska Teno joki och på finska Tana elv. Den är en gränsälv och här på bilden är det Norge på den andra sidan. 


Det är något med att kunna blicka så långt som gör att jag trivs här. Det är väl det som tilltalar de flesta, kan jag tänka mig. Men jag hade nog gärna haft mer tid - och mindre coronarestriktioner - att köra över på norska sidan, men det får bli till en annan gång. 


Vill man här stanna var och varannan kilometer för att koka kaffe och njuta av vyerna, så vet jag ju att i ärlighetens namn skulle vyerna vara ännu vackrare på andra sidan gränsen. Men visst blev öppna-landskaps-längtan lite mättad. 


Det som inte var så fint var hur mycket stängt, övergivet, eller nästan övergivet och förfallet man såg längs vägarna. Det är inte så att jag längtar efter att gå in på detta loppis precis. Det fanns mycket sådant. På vägen hem karvade vi till och med via Rovaniemi och stora turistattraktionen Santa Park. Vi gick visserligen bara in på en kopp kaffe och rundade "kitchbutiken" med allt fult och turistigt som lite också anspelar på jul och Lappland (förlåt, men det var förfärligt). Plastgranar mötte en i alla dörröppningar, och (förlåt igen) men man måste kanske vara en plast-älskande-asiat för att gilla det här. Omgivningen var däremot slarvig, för att inte säga ful. Och som lillungen uttryckte sig:

 - Jag förstår att det här kanske mest är tänkt som en vintrig turistfälla, men man kunde ju ändå ens lite rensa ogräs vid ingångar och parkeringar.

Och jadå, ogräset växte manshögt längs husväggarna och vid de sk. planteringarna vid parkeringarna. Lite beklämmande. Kanske jag nästa gång skall mer rikta min kamera mot förfallet och inte alltid mot det vackra. 

Fast mest var det ändå vackert! Och det är det vi behöver mata oss med. Skönhet för själen, och öppna landskap. 

RESANS MÅL




Ja, jag vet, jag hänger ju ohjälpligt efter i att uppdatera bloggen. Är ju hemkommen från vår roundtrip sedan ett bra tag och tillbaka på jobb och semestern är slut, men det har bara varit så mycket annat att bloggen har definitivt inte hängt med i samma rytm som livet. Men det är nu så ibland. Rätt ofta faktiskt. 

Lite fler bilder från resan hittar du här: 

Instagram

Men vi hade som sagt inte så många mål för resan. För egen del lyckades jag boka in en natt i ett gömsle intill ryska gränsen där man kan få se varg, björn, men också den så skygga järven. Jag har ju varit där innan några gånger, men ville gärna erbjuda upplevelsen åt lillungen också. Att sitta i ett fotogömsle en natt där ute i ödemarken, och bara tala viskande - om man måste - för att inte skrämma iväg de vilda djuren är oerhört rogivande. Just då kan det vara lite spänning i form av att man inte vet om det skall komma djur alls, man sitter som i en naturfilm som sänds online. Men efteråt kan man, när man sitter i trafikljuset en stökig vardag med mycket på to-do-listan, plocka fram känslan, tystnaden, väntan från natten vid myren och bara längta tillbaka. 

Jag lyckades fota både björn och varg - och järv. 

Och där jag satt i skymningen och fotade björn så insåg jag att om jag fokuserar på tuvullen framför björnen så blir det en bild bara och enbart för bloggen. Så den bilden är specifikt knäppt för er, från ett ruckel vid en myr ute i absoluta ingenstans. 

IMATRA


Det var för något år sedan som jag och lillungen var på någon av våra roundtripar och sov då över i Imatra. Vi hade kurvat denna väg för att kolla in forsen, men det visade sig att dammen var under reparation och inget vatten släpptes ut att forsa fritt i fåran. Reparationen skulle ta ett par år och så kom pandemin, så det tog ett tag innan vi återkom.  Då som nu bodde vi på Valtionhotelli som ligger alldeles intill Imatra fors. Forsen är, sägs det,  Finlands allra första turistattraktion, och det nästan slottslika hotellet är faktiskt byggt till ett hotell och har således hela tiden tjänat som hotell. 
Redan Katarina den stora reste på 1700-talet hit för att uppleva den häftiga forsen. Innan fanns här hotellbyggnader av trä som brann upp och detta stenslott byggdes istället 1903. 

Sedan hotellet byggdes är ju även den här forsen tämjd till elförsörjningens behov, men en gång per dygn släpper man vatten att forsa i denna fåra. Även om det förmodligen bara är en liten del av den vattenmängd som forsat fritt här i tiderna, så är det onekligen en mäktig syn. 



Valtionhotelli (Imatra statshotellet) är renoverat för ca 20 år sedan, och hör numera till Scandic-hotellkedjan, vilket tyvärr syns. Inget illa över hotellkedjan i sig, men ett ändå så här pass historiskt intressant och lite udda hotell skulle säkert vinna på att ha fått en mindre "hotell-kedja-stämning" i inredningen. I synnerhet i matsalen saknade jag lite av den lyxstämning från förr i form av linnedukar och mysig, dämpad belysning. Något lite extra som skulle föra en årtionden tillbaka i tiden. 
Men också badrummen och hotellrummen känns lite gammeldags fast på ett sådant där 90-tals vis som inte riktigt passar ihop med den 120-åriga byggnaden i övrigt. 
Hotellet är fint, det är inte det, men hoppas att man i framtida renoveringar tar och satsar mer på att restaurera hotellet mer tidstypiskt för då det byggdes. 


När ovanstående bild är tagen vet jag inte, men eftersom forsen än brusar fritt, så måste det vara innan 1929 då Imatras vattenkraftverk blev klart. 


I korridorerna finns det ännu kvar en slags gammeldags, anrik känsla och i en del detaljer i hotellet som att man bevarat de vackra fönstren. Och balkongerna är otroligt fina! Det här var enda natten på hotell, från och med nu var det ju husbil, eller "utfärdsbil" som gällde. 




Eftersom nu resan ändå skulle komma att ha natur som främsta mål var det skoj att vi mötte på en av de största, om inte den största nattfrjärilen i Finland, nämligen Det blåbandade ordensflyet. 
Tyvärr var den här individen redan död, men häftigt att se denna gigant ändå. 




Här ser man att det bara nog är en liten del av den vattenmassa som i tiderna brusat längs Imatraforsen som vi upplever under den stund man öppnar en del av dammluckorna.