FÖRSTA JUNI OCH EU-VAL


Nu är det en dryg månad sedan vi flyttade permanent (undan renoveringen) till
stugan. Och vilken fin månad det varit! Jag som kanske då det ännu snöade kring
Valborg tänkte att det blir utmanande att bo på stugan kan bara tacka för sommar-
värmen och ta emot. Det känns som om det varit sommar ett bra tag - fast
egentligen är hela sommaren framför en. 

På bilden till vänster är förresten mitt distanskontorsfönster. Inte illa alls! 
Och tack vare att man kan öppna både dörr och fönster mot havet så har det varit svalt.
Ända tills igår. Då hade också brisen blivit ljummen och svalkade inte speciellt mycket. 

Nästa vecka skall det bli svalare, vilket nog är helt skönt. Regn kunde det komma också, 
men det ser inte ut som om det skulle ramla sådant över oss. 
Det har inte regnat sedan snön för en månad sedan. 



Vi var precis en sväng till byn och passade på att förhandslästa i EU-valet. 
Vanligtvis brukar jag rösta i de flesta val, men just EU-valen har inte inspirerat
mig så ofta till valurnorna under årens lopp. Men i år kändes det relevant.
Det är så mycket som känns svajigt i världen just nu, så att ge sin röst åt någon 
som man tycker verkar klok och delar samma värderingar känns viktigare än förr. 



Idag är det ännu tryckande hett. Gräsmattan vid torget var redan alldeles gulbrun av torka.
Så som den brukar se ut i slutet av sommaren...en märklig maj minsann! 

En som däremot gillar värmen verkar vara min klockranka. Här på bilden som är 
tagen för fem dagar sedan har den vuxit halvvägs upp på ställningen. 
I skrivande stund har den vuxit över ställningen redan. Fortsätter det så här så 
kommer den att klättra upp på taket innan frosten i höst tar den. 
Framför, i den mindre krukan, har jag Australisk pelargon som är
en vild och oförädlad pelargon-art. Den såg rent ut sagt för j*vlig ut i vintras,
bara ett trassel av torra grenar - trodde redan att det var tack och adjö för den - 
men icke! Där står den nu och lapar sol och värme och växer för varje dag, även den. 

Värmen har också gjort att det exploderat i rabatterna. Mitt växtval är
ganska sparsmakat för att passa ihop med den omgivande skogen och ett par av 
mina favoriter finns här. På översta bilden krollilja (i knopp) och så 
på den nedersta bilden jätterams. Där i mitten en sirlig allium vars fina
vita blommor vajar på långa smala stjälkar. Har nog glömt vilken allium det var
som jag petat ner...sådant händer, heh! 

Krolliljan verkar däremot trivas alldeles ypperligt i skogsträdgården, den har 
nämligen självsått sig på ett par ställen där jag vet med säkerhet att jag inte 
satt lökar. Det är det bästa med den lite vildare delen av trädgården, där skall de
växter som trivs få sprida sig som de vill. 

Däremot har den vintergröna, fina spetsbräken inte klarat vintern.
Någon enstaka ensam bräken orkar ta sig upp, men de flesta är bara bruna, torkade. 
De får ändå stå kvar där i rabatten, trots att de är döda så håller de emot ogräs.
Och nu när det är så galet varmt så vill jag ändå inte plantera något nytt. 
Väntar på att det blir svalare. Och kanske jag planterar först i höst? 

Men idag är det kalender-sommarens första dag och den skall 
vi njuta av. Skall gå och skära upp en mango. 
Sommarsmak!



 

Inga kommentarer: