KAMPEN MOT HJORTARNA


Hittills har jag varit överraskad över hur i fred den lilla skogsträdgården har fått
vara för hjortarna och råddjuren. Mest skada har de fått till stånd under vårvintern då
de tuggat i sig mina idegranar och betat av prydnadsgräset (det torra). Ändå är 
trädgården i ett område med mycket klövdjur. Kanske det att trädgården blivit lämnad
ifred beror på flera orsaker. Vi har ingen gräsmatta eller andra stora gröna saftiga ytor
som visuellt skulle locka dem? Har också försökt att välja växter som de inte gillar så mycket. 
Alla narcisser har fått vara ifred även då jag inte hunnit spraya dem med ämnet Trico Garden som
jag kanske tror mest på som den som gör min trädgård osmaklig för hjortarna. 

Men eftersom jag har en liten, liten odling av ätbart i några pallkragar så måste jag
för den grödan hitta på något annat. Vill ju verkligen inte spraya Trico Garden på det vi
själva skall äta. Osäker på om det är skadligt att äta, men det smakar ju pyton...

(har fått en lätt dusch av det på mina läppar då jag sprayade en blåsig dag. 
Slickade sedan i tankarna läpparna och fy tusan så det smakar illa. 
Och smaken sitter i...yäk!) 


Men nåt måste hittas på för odlingslådorna. Jo, jag kan täcka in dem 
med någon form av duk förstås, men det ser inte så skoj ut och är
ganska pillrigt när man skall gallra eller rensa. 

Så jag kom på ett litet experiment som jag tänkte pröva mig på. 
Offrade ett dynvar som jag rev i matt-trase-breda remsor. 

(rivit matt-trasor till trasmattor har jag gjort någon gång som barn, 
så mindes hur man gjorde det. Lite barndomsnostalgi på köpet - heh!)

Blandade en rätt stark lösning av Trico Garden och vatten och lätt remsorna 
dra åt sig av "smaken". 



Sedan fäste jag dessa remsor på de där ställningarna som jag har till
mina odlingslådor och som man kan ha till diverse andra skydd. 
Bara det att de är så vingliga så att ha ett nät över funkar....sådär. 
Testat nämligen. 

Det ser förvisso lite spooky ut med mina fladdrande svarta tygbitar men
om det håller hjortarna borta från min spenat och mina morötter mm. så 
är det den slags skyddsåtgärd också "mitt estetiska jag" faktiskt kan leva med. 

Har hört om människor som hängt upp gamla CD-skivor eller annat glittrigt
och rasslande för att skrämma bort hjortarna. Lär inte funka speciellt bra. 
Dessutom är det i ärlighetens namn ganska fult om man skall glo på det alla dagar.
Tror inte heller att mina tygslamsor i sig skrämmer någon hjort, men om de 
kanske avsöndrar någon odör/smak som inte tilltalar dem? 
Kanske jag då får hålla salladen för mig själv? 

Återstår att se om det funkar. Tidigare år har de minsann varit och
nafsat på mina odlingar även om de tack vare Trico Garden verkat lämna 
resten av växtligheten i fred. 

(Och som sagt, jag gör inte samarbete med någon, så tips för enskilda produkter
är bara för att jag genuint tycker att de är bra och funkar för sitt ändamål). 
Tjatigt, jag vet, men nämner det nu ändå.

Det om det - nu skall jag gå och ställa mig i köket och se om det skulle
bli någon middag idag i detta lilla hushåll. 

Tjilivipp till nästa gång! 



 

Inga kommentarer: