FÅGELSKÅDNINGSDAGEN PÅ GÅRDEN


Det är Birdlife Finland som ordnar detta trevliga jippo. 
Tanken är att man tar sig tid och kollar in vilka fåglar som rör
sig runt ens egna miljö. Kan vara hemmet, stugan eller någon annan plats. 
Regler för evenemanget är enkla. Man har en fast punkt, 
som tex i mitt fall sommarstugan och så har man en radie på 
100 meter inom vilken man skall hålla sig. 
Det är dock ok att anteckna fåglar som man ser/hör även utanför 
denna cirkel.  Man har ett dygn på sig att kolla fåglar, 
men det betyder inte att man behöver ha öron och ögon på helspänn 24 h 
utan man väljer hur länge man vill. 

Jag gjorde detta medan jag var ute och bökade i trädgården. Hade en liten lapp
som jag skrev ner vilka fåglar jag upptäckte. 
Ibland tog jag en liten paus och kollade med kikaren ut över havet eller 
lät min app med fågelljud analysera något ljud som jag inte kände till. 
Vilket är rätt många. Jag är inte bra på fågelläten alls. 

Känner igen fåglar om jag ser dem, 
men när det gäller läten är jag en riktig nybörjare. 
Har varit det de senaste 30 åren, så har inte stora förhoppningar på
att jag plötsligt skulle bli en hejare på det. Har bara inte det
språköra-minnet som gör att jag skulle minnas hur en viss
fågel låter. Så för mig är dessa appar som erbjuder alternativ vilken
fågel det kan vara som låter en stor hjälp. Jag känner ju till vilka fåglar kunde
vara sannolika i just den biotopen jag befinner mig i så helt lurad blir jag inte
av appens förslag. Dessutom har apparna blivit riktigt bra nuförtiden och erbjuder inte
tropiska guldfärgade tofssjungare som alternativ för en blandskog i Finland. 

Visar appen på en sannolikhet på kring 95% eller mer är det troligen rätt fågel. 


Med eller utan hjälpmedel, och jag ser en fågelljudsapp som likadant hjälpmedel
som en kikare, så är det en trevlig introduktion att lära sig mer om fåglar. Och att 
upptäcka närnaturen. Det finns massor med fint att uppleva där man är, bara man tar sig tid
att göra det. Och till det är ett sådant här evenemang guld. 

Nu var det senaste veckoslutet som evenemanget ägde rum och ännu idag kan 
man meddela sina iakttagelser till Birdlife Finland, men inget hindrar ju att man 
gör det här helt för sig själv vilken dag som helst. 
Om en vecka, eller två kommer det att vara helt nya arter som tar över
konserten i våra marker. 
Och det är alldeles ljuvligt. Våren är! 


 

Inga kommentarer: