SIGNALER INNAN WHATSAPP


Där vid torget byggde man för något år sedan en sådan där märklig "grej" med 
10 plåt(?)bitar som verkade vara i lite olika positioner varje gång man körde förbi. 
Först nu har jag fått mig berättat att det är en kopia på ett sk. optiskt telegraftorn. 
Sådana här signaltorn byggdes kring 1700- och 1800-talsskiftet i både Finland och i Sverige. 
Ursprungligen en fransk uppfinning. 
Främst skulle de tjäna militären så att man snabbt, enligt den tidens mått, kunde sända
meddelanden vidare. Dessa optiska telegraftorn spelade en viktig roll under det sk.
Finska kriget (en del av Krimkriget)  1808-09. Då Sverige förlorade Finland till Ryssland. 

Efter kriget förföll telegraferna och var närmast nedlagda fram till 1830-talet då dessa telegraf-
torn även öppnades för privat bruk. Och, det här är ju lite häftigt; 
Telegrafinrättningen, senare Telegrafverket och det som i våra dagar heter Telia, blev det
första statliga företaget i världen med ett telegrafnät för enskild korrespondens. 
Tänk på det när du whatappar nästa gång. Så här såg dess vagga ut. 


Signaltornen består av ett binärt system,  med sammanlagt tio luckor som kan ställas i olika lägen. 
Beroende på hur luckorna i de olika "våningarna" är vinklade kan man med hjälp av en kodbok avläsa
upp till dryga tusen olika koder! Man kan alltså signalera en bokstav, ett ord eller en hel mening. 

Kommer man med båt in till hamnen avläser man meddelandet spegelvänt, medan man från lands-
vägssidan avläser den från vänster till höger. Nu har jag bara kodboken från 2020 och från den kan jag 
dessvärre inte riktigt utläsa vad som det meddelades på lördagen. 


Men koden 611 med översta A-luckan horisontellt är i alla fall: 
"Ett barn har fötts i Bromarf. HURRA! "
Och även om jag inte har en aning om hur läget är gällande födda
människobarn så har jag lite koll på läget i djurriket. 
Storskraken, ejdern och knölsvanen har visat upp sina ungar de
senaste dagarna. Och i skrivande stund är blåmesen i full fart med
att boa för kull nummer två i holken vid verandan. 

Sådant hade jag på hjärtat idag. Strax skall jag delta i ett möte via Teams. 
Det kunde de nog inte ens drömma om då det optiska telegraftornet var 
nytt, underligt och väldigt modernt. 

Ha en skön vecka alla önskar


 Maggi

 

Inga kommentarer: