I VÄNTAN PÅ TVÄTTEN


På stugan, även om den inte är stor, så finns det mesta som man behöver för ett (sommar)liv. 
Det enda som jag egentligen saknar är tvättmaskin. I synnerhet en sommar som den här
då vi valt att stanna på stugan permanent hela sommaren. Turligt nog finns det i gästhamnen
i Bromarf en tvättstuga som man kan hyra för en liten slant. 

Passade på att ta med mig min dator så jag kunde sitta på strandbistron och redigera lite bilder. 
En sådan här lite småblåsig fredag innan semestersäsongen satt i gång på allvar så har jag hela
terrassen för mig själv. Utsikten - och vädret också för den delen - kan jag inte klaga på. 

Småtvätt, underkläder och så, blir det oftast att tvätta upp för hand men blusar, 
byxor, klänningar för att inte säga lakan och handdukar vill jag nog helst ge en 
bättre sortens svängom i tvättmaskin. 

Så nu sitter jag här och väntar på att maskinen skall tvätta klart. 

Kom på att jag kanske aldrig riktigt presenterat "min" sommarby! Det skall bli en 
bättring på det. För mig har det alltid varit mest så att jag åker
ut till stugan och så är jag där. Det är klart att jag åker in till byn titt som tätt. 
Åker hit för att handla, hämta postpaket och handla på torget. 
Vi har en alldeles fantastisk matbutik som inte är stor, men jisses så mycket
den butiken sväljer. Det som inte finns att köpa där - det behöver man inte! 
Sen skall man ju inte sticka under stol med att det är rätt saftiga priser i en sådan
liten skärgårdsbutik. Lite svider det allt i plånboken att handla där, men försöker
nog dra mitt lilla strå till stacken så att vi får ha kvar vår matbutik. 
Tycker att det hör till sommargästernas skyldighet till och med att bidra till det. 

Och kommer man till byn en sommarlördag får man nog ställa in sig på att det
är kö både att komma in och ut från butiken. Och bra så! 

Nästa gång skall jag ta kameran med och ta er på en tur genom byn, men nu börjar det 
bli dags att gå och se om inte maskinen tuggat klart mina kläder, så jag har rena, 
fräscha kläder att ta på mig då vi om en vecka överlämnar stugan till lillungen och
hans "midsommargäng" som redan under många år firat midsommar där. 

Själv hoppar vi i bilen och kommer att fira en liten stadssemester över midsommar. 
Då gäller det ju att vara representabel och inte se ut som ett skogstroll vilket
kan vara fallet om man bara stannar där på stugan, heh! 

Vi hörs! 


Maggi


 

Inga kommentarer: