EN STILLA KVÄLL


Det har blivit kväll och från stugans soffhörn ser jag hur ett gäng
gäss sakta seglar in i viken. (på bilden dock en svan ;)).
Har märkt att de gärna övernattar på den låga
stenstranden femtio meter från stugan. Det är så där rofyllt att se
dem komma simmande. Sitter som sagt inne i stugan, uppkrupen i mitt soffhörn. 
Efter den nästan exceptionellt varma maj månad känns de här ganska
normala juni-temperaturerna riktigt kyliga! 
Har tänt en brasa och klängt på ylletofflorna. 


Läste förresten ett par artiklar som fick mig att fundera på det här med hur mycket
grejer vi ändå har. Den ena artikeln handlade om mängden skåp eller andra 
förvaringsutrymmen i våra hem som på sitt sätt bjuder till att ha en massa grejer. 
En kvinna, som jobbar som proffsordnare, sade att vi skulle förmodligen kunna
hålla ordning i våra hem enklare om vi hade färre förvaringsutrymmen. Nu blir det som
om man måste fylla alla hyllor och lådor som man har att tillgå. 

Den andra artikeln gällde hur otroligt mycket grejer, främst kläder, men annat också 
som det blir kvar i skolorna när eleverna galopperat ut på sommarbete. 
Och så är det säkert. Ungar är slarviga och yra.
Så var det också när mina ungar var små. 
Vid våravslutningen fanns det en hel del högar att gå igenom. 
Fast inte tillnärmelsevis i den utsträckning som i skolan i artikeln. 
Den nämnda skolan hade ordnat en "hämta-dina-ungars-grejer" under
ett veckoslut nu i början av juni . Skolan i fråga var inte alldeles liten, flera hundra elever och
mängden kvarglömt var stor. En, alltså ett stycke (!), förälder dök upp för att hämta sina barns grejer. 

Nu är det ju förståeligt om det skulle vara en vante eller en socka som skulle vara borttappad, men
en person från skolan sade att det var frågan om mängder av fina jackor - i en av jackorna hade man hittat
prislappen i fickan - den hade kostat 140 €. Och en massa annat rätt värdefullt. 

Må vara att föräldrarna har råd att köpa en ny jacka till gullgossen i höst men det känns bara så
motbjudande att inte föräldrarna vill lära ut, själva ta ansvar och vara ett gott exempel då 
det gäller både att ta hand om sina ägodelar och att minska på svinnet. 

Och jag tänker att om man inte hade tre eller fem eller ännu fler vinterjackor så 
hade man märkt att en jacka saknas? 

Och hade man inte så många skåp att stuva sina kläder in i så hade man kanske också 
märkt den saknade jackan? 
Människan har ju en tendens att vilja fylla alla tomrum - det sade ordningsproffset också. 
Och den tanken köper jag. 


Här på stugan har vi jätte lite förvaringsutrymme. Eller egentligen finns det
uppe på loftet utrymme, men det är så besvärligt att föra och hämta grejer dit 
så vi använder inte det alls. 
Med tanken, det som ingen för dit, behöver man inte konka ner heller. 

När vi flyttade ut hit till stugan för en dryg månad sedan, och med tanken
att stanna här till höst, så fick jag tänka igenom 
vilka kläder jag skulle ta med mig. Vad skulle jag behöva, vad klara mig utan?

Har har lillungens gamla barnrumsgarderob (den är litenliten) och så några krokar på 
väggen som är mitt klädförvar. Underkläder, strumpor, toppar finns alla i små
upphängda påsar som tar väldigt lite utrymme. Det gäller att tänka som om man skulle
ut och vandra eller på en interrailtur. Det har varit skoj att märka hur lite man verkligen behöver. 
Nu har jag ju förstås turen att jobba på distans så behöver inte tänka på att vara 
uppklädd till jobbet varje dag, så jag har en vit fin-skjortblus o ett par svarta klassiska byxor
att ta till när jag behöver "klä upp mig". Det får räcka för business. 

Kanske borde jag ta och skriva ner vilka kläder jag har och som jag tänker klara mig
med i 5-6 månader? Det har jag inte gjort innan, kollat vad jag har i något som kunde
kallas en slags kapselgarderob. Jag är ju ändå smått road av sådant som är vackert, 
som kläder till exempel, så helt asketisk är jag inte gällande kläder.

Kanske jag faktiskt tar och kollar vad jag egentligen släpat med. Om inte annat så för
att kolla i höst vad jag kan lämna hemma nästa år! 

Ha en skön vecka!

Maggi


 

Inga kommentarer: