SÅ BLEV DET SOMMARMÅNAD OCH 14 GRADER


  
Jag är väldigt kluven då det gäller det här med sommarvärme. 
Dels för att min personliga radie på vilken temperatur jag tycker är
skön att vistas i inte spänner över så många grader, men också
för att tanken på att det hela tiden blir varmare globalt lite krockar
med min att "halva-året-djupfrysta-kropp" längtar efter att känna
solen värma huden på min kropp. 
Men jag vill ju inte att jorden skall överhettas. Jag lyssnade i dag när jag körde hem
från stugan på hur resebyråer i sina broschyrer och på sina nätsidor kör med
information om resmålens medeltemperaturer som är tiotals (!) år gamla! 

Det börjar ju bli så att det är skönare att göra reklam för ett resmål i juli med
90-talets meddeltemperaturer än de som är gällande nu på 20-talet. 

Jag har varit i Grekland när det är vindstilla och 42 grader i skuggan. 
Man är inte en speciellt aktiv turist då, kan jag lova! 

Och jag saknar nog inte heller de där heta 30-graders sommardagarna här heller.
Om jag skall vara ärlig. Men jag saknar ändå lite mer värme än 14 grader i juni...


Hängde alltså på stugan detta veckoslut, och det var svalt och blåsigt. 
Och alldeles fasligt torrt. 

Insåg att det inte regnat så mycket i maj faktiskt. 
Någon liten regnskur nu och då, men inga sköna långa försommarregn
som under timmar fuktar jorden och får det att dofta så där magiskt. 

Hittade lite statistik och under de senaste tio åren har det i snitt i Esbo
(där jag bor) regnat 42 mm i månaden. I år har det regnat 23 mm. 
I april regnar det i medeltal 31 mm, i år bara 10 mm. 

Inte undra på att det känns torrt i markerna. Och när jag körde hem
så märkte jag att på vissa ställen har gräsmattorna redan börjat gulna. 
Och det är bara en knapp vecka in i juni. Och det är inte ens med
bästa vilja varmt...

Vinden, som har varit kraftig rätt länge nu bidrar ju till att torka upp,
men hade det dessutom varit varmt så skulle läget varit än värre. 


Så kanske jag bara skall vara nöjd med att det är svalt och att det fortfarande
känns helt rätt att tända ett par ljus till kvällen - för att liksom tillföra lite 
mental värme i kvällen. 

Och så tänker jag på att tänk om dessa svala sommardagar i Norden i framtiden
kommer att bli en "produkt" som lockar turister hit istället för att vi 
ständigt skall söka oss till värmen? 
Blir svala sommarnätter lika lockande, eller än mer lockande,  som ljusa sommarnätter?


Inga kommentarer: