DE LATASTE AV ALLA LATA DAGAR


En vecka semester bakom och jag har inte gjort något vettigt alls. 
Bara låtit den ena dagen läggas till den andra, med ganska samma rutiner.
Stiger upp när jag sovit klart, morgonkaffe, nyhetscheck (midsommarhelgen bjöd ju på 
smått drama där österut). Sedan i varerande grad bokläsning, lite strosande i närmiljön, 
kanske en sväng till lokalbutiken, nåt lättfixat till middag och så lite mer läsning. 

Låter det trist? 
Jag älskar det! 


Det mest spännande som hände under veckan var att svalan som häckar under
vår brygga hade lyckats fastna i en svanfjäder och susade omkring i sin jakt på 
flugor och myggor hade som en liten tutu. Bekom den inte så mycket,
och nu har den redan tappat sin extra fjäderdräkt. 


Vi har två knölsvanpar som häckar här i viken. Det ena paret har två ungar, det andra
hela åtta. Hanen i familjen med två ungar är av den mer hetlevrade sorten och 
anfaller med rätt låg tröskel allt och alla som den anser klampar in på dess revir. 
Häromdagen blev det riktigt dramatiskt när den nästan lyckades dränka 
den ena föräldern till kullen med de åtta ungarna. 


Slagsmålet höll på i en kvart, kanske mer, men en kvart hann jag 
följa med det innan slagsmålet plötsligt slutade av att de små åttlingarna
pipande kom simmande efter sin förälder som blivit anfallen. 


Visst är de ju vackra, dessa svanar, men precis som nästan
alla andra djur i naturen rätt kvicka på att ta till drastiska tag
om någon annan hotar ens egna revir. 

*

Så detta nu från en dåsig, varm, solig udde vid havet. 
Det är förfärligt torrt i markerna, så torrt och hett att det
till i morgon utlovade regnet är mer än välkommet! 

Men nu skall jag gå och ta något smått att äta och fortsätta 
läsa på min bok. Njuter alldeles oerhört att jag igen har ro och
koncentration att läsa bok efter bok efter bok. 
Det kunde jag inte då åren efter min utmattning, vilket
jag sörjde alldeles förfärligt och var rädd att jag aldrig mera skulle
ha ro att fördjupa mig i långa texter. 
Den här sommaren har nu senast bevisat för mig att
den förmågan är tillbaka. 
Och jag har så mycket jag vill läsa.  
Och så jag njuter! Av varenda rad och varenda sida. 

 

Inga kommentarer: