EN VECKA TILL


 Hela försommaren har jag valt att pendla mellan stugan och hemma-kontoret. 
Det har ju inte varit så varmt - nu är det ju det - men innan har det minsann varit
kyligt ute på steg-udden! Vi hade ett litet vattenläckage i bastun i vintras/våras så 
det blev att skaffa ny vattencistern till tvättrummet och i samband med det blev det att
byta ut bastulave och -ugn och hela baletten. 
Det hela skulle ha varit en liten grej om snickarens och rörmokarens tidtabeller skulle
ha varit sisådär synkroniserade. Det var de inte. Sällan de är - känns det som. 

När jag som ganska gröngöling på att bygga och renovera började bygga vårt första hus
och samtidigt vår sommarstuga som nybliven 23 år gammal (!) mamma upplevde jag 
att det inte alls var speciellt svårt att få hantverkare och att tidtabellerna höll oftast. 
Och det var innan mobiltelefoner, innan mail. 
Kanske förgyller tiden minnena något, men minns inte alls att det
skulle vara så besvärligt som i dagens läge. Och jag är inte ensam om att gråta
över hantverkare vars tidtabeller aldrig håller. 
Antingen finns det färre hantverkare och så är de dessutom tidsoptimister hela bunten. 

Hur som helst så har jag valt att jobba hemifrån under veckorna och hoppas på att 
snickaren skulle hinna ta sig an vårt bastuprojekt. 
Kan inte riktigt jobba om det hamras och sågas och borras och skruvas rätt så intill. 

Men nu har snickaren (äntligen) lovat komma nästa vecka och fixa bastun. 
Så med god tur är den klar till midsommar!
Och skönt skulle det ju vara för då börjar jag min semester version 1. 

*

Det goda med den kalla försommaren har som sagt varit att blomningen har dragit ut på tiden,
så fast jag varit veckorna i stan känns det som om jag inte missat så mycket av det 
som hänt i trädgården, men skall nog bli så skönt att kunna vara där några veckor och bara njuta.

En vecka till.

Inga kommentarer: