SÅ VAR DET MIDSOMMAR IGEN DÅ


Så säger alla. Med åldern kommer det där. 
Att är det nu igen jul/midsommar - just var det ju...
Åren går snabbare när man blir äldre, sägs det. 
Eller de känns så. Orsaken lär vara något om att man
har upplevt så mycket i sina liv redan så man är liksom "avtrubbad" på något sätt. 
Jag tänker väl att det också kan bero på att man, då man blir äldre, ofta 
känner sig mer nöjd i sin vardag och på det sättet inte har samma
längtan efter de där specifika högtiderna då "allt kan hända". 

Nyår till exempel. 
När jag var ung så hade jag knappt tuggat i mig den sista
skinkskivan och öppnat den sista julklappen innan jag 
i mitt stilla sinne började planera vad jag skulle ha på mig på 
nyårsfesten. Numera är jag nöjd om jag orkar ta mig ut på 
tolvslaget för att kolla på raketerna. De senaste åren har jag 
knappt brytt mig om det heller...

Men midsommar var det ju nu, inte nyår. 

Ingen midsommarbrasa, raketernas motsvarighet till nyår,  blir det i år. 
Det är kruttorr i naturen, och trots gårdagens små regnskurar är det inte
läge för eld i någon form. 
Inte blir det mycket till midsommarstång heller här på udden. 
Sill, nypotatis och nubbe skall det väl ändå bli - och jag passar på att klämma in 
en version av midsommarstång på silltårtan. Två flugor i en smäll, liksom. 

På tal om det så får flugsnapparen snart ut sina ungar från holken
här intill verandan där jag sitter och skriver. Det hörs nästan ständigt ett 
allt mer krävande tjatter inifrån holken och föräldrarna flyger skytteltrafik med
flugor och larver och what not för att hålla avkommorna nöjda. 

Familjen  knölsvan, som precis nu lojt simmar förbi, har inte mindre än
åtta ungar. De ser nöjda ut. 

Och det är jag också. Har inlett min semester och det är ju aldrig fel!
Nu skall jag klämma i mig lite jordgubbar som gubben hämtade hem
från midsommartorget. Let the midsommar begin! 

 

Inga kommentarer: