OCH TVÄTTMASKINEN SNURRAR PÅ


Sätter mig vid mitt skrivbord, glor med smått tom blick ut över 
vinterlandskapet, som är vackert, men ack så på något sätt
hopplöst. Jag har gnällt om det där till lust och leda, mest leda. 
Men det är så på ytan Hela Tiden. Mer än vanligt, faktiskt. 

Hade en kompis på middag i går kväll, vi åt blinier och i 
bästa samklang klagade vi över januari och februari. 
Så befriande att hitta någon som exakt vet hur jobbiga dessa
årets två första månader kan te sig. 

Men i år har det som sagt varit värre än vanligt. 


Och så kom jag på det. Det är för att det enda jag egentligen tycker om att göra
vintermånaderna är att gå långa  promenader. Och det har jag ju nu inte 
kunnat göra pga strul med fot och rygg. Och då blir det glest med positiva
upplevelser i snön därute. Det blir mest en och annan rusch av något 
negativ hat-hormon som aktiveras när man skall gräva fram bilskrället ur snön - igen! 

Men ja, det är ledig fredag för min del och jag var till posten efter de första 
dahlia-knölarna och dito gödsel jag beställt på nätet. Nice. 
Det lindrar ju inte vårlängtan alls att ha knölar och frön drällande i knutarna 
som bara väntar på våren de med. Men men...snart, snart...!


Men det är en skön fredag i alla fall. 
Blev över lite rom från gårdagens blinimiddag och ikväll
tänkte jag ta den enkla vägen i köket och 
bara laga fish and chips men med lite lyxig romröra till. 

*

På årsdagen till Rysslands anfall mot Ukraina känns det onekligen lite 
fjuttigt att gnälla över att vintern känns jobbig. Och jag skäms lite
när jag tänker efter - så banalt av mig! 
Men samtidigt är det med tacksamhet jag tänker på att om jag 
i mitt liv har "råd" att känna mig risig och dämpad bara på grund av en årstid,
så har jag det alldeles fantastiskt väl och bra. 
Och är medveten om det - trots lite gnäll. 
Och lite ryggont är inte heller något som är mer än 
ett litet irritationsmoment, när det kommer till kritan. 
"StandWhithUkraine"

*

Och tvättmaskinen har slutat snurra och påminner mig om att jag har 
små husmorssysslor att ta tag i. Denna trots allt vackra
vintriga februaridagen. 



 

1 kommentar:

himmelstäppan på smultronbacken sa...

Hej Maggi! Det kunde ha varit jag som skrivit ditt inlägg! Bedrövlig start på året med krämpor och sjukdomar, halt och besvärligt väglag när man vill gå ut och gå, längtan efter något roligt, önskan om vår med frösådd och möjlighet att sätta händerna i jorden, bedrövelse över krig och elände, tacksamhet att man ändå har det så bra...
Idag skiner solen och även om temperaturen är lite under nollan, så kan man ana att snart, snart kommer våren att ha knäckt ryggen på vintern...

Må så gott och ha en trevlig helg! / Åsa