FEBRUARIRASTLÖS


Det händer nästan varje år. Jag blir så där februarirastlös som är en alldeles
egen form av rastlöshet. Den är pepprad med tröttnad på vinter och saltad med
vårens ljuva längtan. Försöker minnas om det alltid varit så här. Kände jag så här
sedan som barn, eller ungdom? Kanske det inte var så tydligt då, men minns nog
starkt att den stunden när smältvattnet börjar rinna längs vägarna. 
Det har alltid fått starka känslor i darrning inom mig. 

Men rastlösheten. 

Den väcks till liv av ljuset som återkommer. 
Den sprider sig till mitt trädgårds-jag, men också till mitt
roadtrip-jag. Får alltid en sådan längtan att bara ge sig iväg - någonstans. 
Gärna utan väldigt mycket inplanerat. En ram kanske, men
där själva motivet på tavlan skapas längs resans gång. 

Nu är en plan gjord. Det lättar lite på längtan att få ge sig
iväg någonstans. Till och med ett preliminärt datum inprickat. 
Så det har jag roat mig med denna februarisöndag. 

Nu är rastlösheten kanske stillad - för stunden. 

 

Inga kommentarer: