ÅTMINSTONE ÄR DET INTE JANUARI



 


För en tid sedan lyssnade jag på en språkpodd (Nästsista Ordet) som handlade 
om ordspråk, eller inte vilka ordspråk som helst utan sådana som fått sig en något odödlig 
tillvaro som  broderitalvla upphängd på väggen. 
Tänk Mormor och "Hem, ljuva hem" och ja sådana i stil med den. 

Men här var det mer de där uppdaterade ordspråken som var på agendan, 
och de var bara bäst! Har hört om detta fenomen med broderitavlornas nya
kommande, men som den icke-handarbets-människa jag är så har detta underbara
fenomen gått mig totalt förbi! 

Nå, i podden myntades en mängd underbara ny-ordspråk och en blev
direkt min favorit. 

"Åtminstone är det inte januari!"

Tammetusan om jag inte skall ta och föreviga det ordspråket någonstans
på något sätt. 

Januari är en sådan dötråkig månad så det kryper i kroppen på mig
bara jag tänker på det. Och så känner jag att om jag hade en sådan där
tavla att få syn på nu och då så kunde en skitdag i april kännas så mycket 
bättre för det är INTE januari...

Men nus är det ju precis det som det är och denna januari har börjat på 
ett riktigt skitsätt. Flunsigt. 

Tror att det var första gången någonsin som jag knappt orkade hasa
mig ut på balkongen för att kolla in nyårsraketerna - än
mindre att jag skulle känt någon speciell känsla av
fräschhet inför det nya året. 
Tog en klunk hostmedicin i stället. Skål! 

Äh, jag skall inte börja året med att gnälla - trots att det faktiskt är januari. 
Inatt snöade det och världen är fantastiskt vacker därute, solen skiner, 
så månaden verkar ju bjuda på sin bästa sida trots allt. 

Och flunsa är ju en övergående tillvaro - trots allt. 
Som januari...heh!

Inga kommentarer: