SMÅTT TUDELAD


Så här är det nu bara då man bor längs kusten. 
För en vecka sedan var jag och fotade i underbart krispigt
vinterväder med snötyngda grenar och en kyla
som gav vinterrosor på kinderna. 
Och i dag är det rejält på plus, det regnar, och har regnat i dagar, 
så snart är snön borta om det fortsätter så här.
Vilket det ser ut att göra...

Jag skulle väl vara felvaccinerad om jag inte skulle tycka att
minus tio grader, skygg vintersol och snö skulle
vara det absolut vackraste? Och ett sådant vinterväder gillar
mina perenner, mina blomlökar som ligger i jorden och 
inväntar våren. 

Så blir det då milt och snön smälter, det blir blött. Det 
avskyr lökarna där i jorden. De ruttnar bort innan de fått 
ens en chans till att blomma ens en endaste vår. 

Däremot gillar endel av mina övervintrande växter när
det är lite mildare. Växter som bor ute i kruka, både här hemma
på balkongen, och på stugan där de finns både ute och inne i kallt
förråd. De har ju en lite större chans att få återuppleva en ny
vår och sommar om det inte är så kallt i långa perioder. 
Så ur den där trädgårdsmästarjaget är jag tudelad över vilket
vinterväder jag föredrar. 

Esteten och fotografjaget har en klar favorit. 
Och det är inte regn...


 

Inga kommentarer: